چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و میزان تاب آوری در دانش آموزان دختر معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای و جامعه آماری تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کاشان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 3402 نفر بود. به روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان ۲۰ مدرسه ۵ مدرسه با نام های نرگس، خدیجه کبری، فاطمه زهرا، شاهد و امیرالمومنین انتخاب شد. بر اساس پیشنهاد ون وورهیس و مورگان (2007) حجم نمونه ۵۵ دانش آموز معتاد به اینترنت و ۵۵ دانش آموز عادی تعیین شد. پس از غربال گری دانش آموزان بر اساس نمره آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸) آزمودنیهای دو گروه انتخاب و دو ابزار دیگر پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001)، مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون (۲۰۰۳) توسط آنها تکمیل و داده ها پس از حذف ۱۰ پرسشنامه مخدوش و ۲ داده پرت، با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت دو گروه دختران معتاد به اینترنت و عادی در مولفه های پذیرش (۳۷۸/۴=F، ۰۳۹/0=P)، تمرکز مجدد مثبت (۳۱۱/۷=F، ۰۰۸/0=P)، تمرکز مجدد برنامه ریزی (۲۹۴/۱۵=F، ۰۰1/0=P)، دیدگاه پذیری (۷۸۳/۷=F، ۰۰۶/0=P)، ملامت خویشتن (۰۲۱/۱۳=F، 0۰1/0=P)، نشخوارگری (۰۱۹/۸=F، 0۰۶/0=P)، ملامت دیگران (۶۳۵/۱۱=F، ۰۰1/0=P) و تاب آوری (912/6 =t، ۰۰۱/0=P) معنادار است. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود والدین و مربیان با پرورش مهارت های شناختی، تنظیم هیجان و تاب آوری در دوران کودکی، از آسیب های احتمالی مانند اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی و بزرگ سالی پیشگیری کنند.
خلاصه ماشینی:
پس از غربال گري دانش آموزان بر اساس نمره آزمون اعتياد به اينترنت يانگ (١٩٩٨) آزمودنيهاي دو گروه انتخاب و دو ابزار ديگر پژوهش شامل پرسشنامه تنظيم شناختي هيجان گارنفسکي، کرايج و اسپينهاون (٢٠٠١)، مقياس تاب آوري کانر-ديويدسون (٢٠٠٣) توسط آن ها تکميل و داده ها پس از حذف ١٠ پرسشنامه مخدوش و ٢ داده پرت ، با استفاده از تحليل واريانس چند متغيري و آزمون t تحليل شد.
يافته ها: يافته ها نشان داد تفاوت دو گروه دختران معتاد به اينترنت و عادي در مؤلفه هاي پذيرش (٤٣٧٨=F، ٠٠٣٩=P)، تمرکز مجدد مثبت (٧٣١١=F، ٠٠٠٨=P)، تمرکز مجدد برنامه ريزي (١٥٢٩٤=F، ٠٠٠١=P)، ديدگاه پذيري (٧٧٨٣=F، ٠٠٠٦=P)، ملامت خويشتن (١٣٠٢١=F، ٠٠٠١=P)، نشخوارگري (٨٠١٩=F، ٠٠٠٦=P)، ملامت ديگران (١١٦٣٥=F، ٠٠٠١=P) و تاب آوري (٦/٩١٢ =t، ٠٠٠١=P) معنادار است .
putting into perspective ٥٨٠ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٤پياپي٤٤)/ زمستان ١٣٩٦ تنظيم شناختي هيجان به عنوان راهبردهاي شناختي براي پاسخ به رويدادهاي تنيدگيزا و مديريت اطلاعات برانگيزاننده هيجاني تعريف شده است و بخشي از مقابله شناختي محسوب مي شود.
پژوهش ها نشان داده اند راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي هيجان مانند سرزنش خود، فاجعه سازي ، سرزنش ديگران و سرکوب فکر تأثير مخربي بر سلامت روان و کيفيت زندگي نوجوان ها و بزرگ سال هاي جوان دارد.
افرادي که راهبردهاي غيرمؤثر تنظيم هيجان را فرا گرفته اند ممکن است بيش از ديگران مستعد استفاده از رفتارهاي پرخطر به عنوان ابزاري براي تسکين هيجان منفي خود باشند (برجعلي ، اعظمي، چوپان و ٥٨٨ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٤پياپي٤٤)/ زمستان ١٣٩٦ قهستاني، ١٣٩٤).