چکیده:
این مقاله یک مقاله کتابخانه ای است که با توجه به کتاب های آموزشی معتبر نگاشته شده است. هدف از نوشتن این مقاله.
آشنایی بیشتر مربیان آموزشی با تحلیل رسانه ها و وسایل کمک آموزشی (وسایل آموزشی) است تا بتوانند آموزش و تدریسی
بهتر ارائه دهند. در ابتدا به تفاوت های بین تدریس، آموزش و یادگیری اشاره شده است که پس از آن به تعریف رسانه ها به
عنوان پل ارتباطی بین معلم و شاگرد و وسایل کمک آموزشی به عنوان ابزاری که برای تفهیم بیشتر فراگیران بکار گرفته
میشود اشاره شده است. آموزش بدون توجه به رسانه ها صورت نمی گیرد اما آموزش بدون وسایل کمک آموزشی صورت
میگیرد که این مورد، تفاوت بین رسانه و وسایل آموزشی را روشن می کند. معلم ابتدا باید رسانه را انتخاب کندتا با توجه به
آن وسایل آموزشی را انتخاب کند. وسایل آموزشی نقش مهمی در یادگیری ازجمله: پیوستگی افکار، تجاربی واقعی و عینی و
تکمیلی، آموزشی مداوم، پایداری در یادگیری، ایجاد علاقه و... دارد. وسایل آموزشی با توجه به نقشی که دارد و همچنین
با توجه به استفاده از برق به انواعی تقسیم می شود. این وسایل آموزشی باید با توجه به معیارهای خاصی از جمله: مقرون به
صرفه بودن، زمان آموزش، اهداف درسی, موقعیت مکانی و... انتخاب شوند.
This is a library study conducted using valid educational books. This article aims to familiarize educational
instructors with the analysis of media and teaching aids so that they can provide better education and enhance
instruction. First, the differences between teaching, instruction and learning have been described, and then media
has been defined as a bridge between the teacher and students, and teaching aids have been defined as a tool that
helps learners with the learning process. Education is not done without attention to the media, but it occurs
without teaching aids, which clarifies the difference between media and teaching aids. The teacher must first
choose the media, based on which to select the teaching aids. Teaching aids play an important role in learning,
including: connection of thoughts; real, objective and complementary experiences; continuing education;
sustainability in learning; creating interest, and so on. Teaching aids have different types depending on their role
and the use of electricity. They are selected according to certain criteria including: cost-effectiveness, education
time, learning objectives, educational setting and so on.
خلاصه ماشینی:
"رسانه های آموزشی در واقع پل ارتباطی بین معلم و شاگرد هستند که پیام های آموزشی را از معلم به شاگرد انتقال می دهند؛ بنابراین بدون رسانه ها هیچ آموزشی صورت نمی گیرد؛ اما وسایل کمک آموزشی وسایلی هستند که برای تدریس بهتر و یادگیری پایدارتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ لذا فرایند یاددهی – یادگیری نیز بدون این وسایل انجام می گیرد.
معیارهای انتخاب و تعیین رسانه آموزشی 1 – هدفهای رفتاری و محتوای درس بهترین معیار است 2 – تطبیق وسایل آموزشی با تمرین، بازخورد و بازنگری 3 – مطابقت رسانه آموزشی با تعداد فراگیران، وضعیت کلاس و زمان آموزش 4 – انتقال مفاهیم به بهترین شکل ممکن و امکان تکرار آموزش 5 – سهولت درکاربرد، حمل و نقل آسان و قابلیت تعمیر 6 – مقرون به صرفه بودن از نظر زمان و قیمت ابزار (علی آبادی، 1381) 7 – دردسترس بودن 8 – جلب علاقه و توجه دانش آموز 9 – انعطاف پذیری 10 – سادگی (شفیعی، 154:1395) الگوی انتخاب رسانه (فردانش،231:1394) نتیجه گیری در این مقاله سعی بر این شد تا علاوه بر آشنایی با تفاوت بین رسانه ها و وسایل کمک آموزشی، مجریان آموزشی و مخصوصا معلمان و آموزگاران که فرایند آموزش و تدریس را بر عهده دارند بتوانند از این رسانه ها و وسایل آموزشی نهایت استفاده را ببرند و بتوانند با توجه به اهداف درسی، وضعیت دانش آموزان، موقعیت های مختلف، زمان مناسب و ..."