چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان ابتدایی
طراحی و اجرا شد. این پژوهش با رویکرد اقدام پژوهی در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ با مشارکت ۲۲ دانش آموز پنجم و
ششم ابتدایی دبستان مهدیه (واقع در استان قم، منطقه جعفرآباد، روستای پستکان) که به شیوه نمونه گیری در دسترس
انتخاب شدند، انجام شد. بررسی و تحلیل اطلاعات مرحله اول که از طریق پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۶۰)
مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد موجود گردآوری صورت پذیرفت. حاکی از اضطراب بالای دانش آموزان بود. اقدام پژوه با
برگزاری ۸ جلسه رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سعی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان داشت. پس از
ارائه این رویکرد درمانی و بررسی اطلاعات و شواهد نوع دوم نتایج حاکی از کاهش اضطراب امتحان در بین دانش آموزان بود.
The study Designed and implemented with purpose of investigate the effect of mindfulness-based cognitive
therapy on reducing of test anxiety in elementary students. This study was carried out with an action research
program with the participation of 22 Mahdieh elementary school students in Pestekan village in the 1395-96
academic years which were selected by Convenience Sampling method. The first stage of analyzing information
was carried out through observation, interview and test anxiety questionnaire and Sarason test anxiety inventory
(1960), Indicating high anxiety students. Action researcher, by holding 8 sessions of mindfulness-based
cognitive therapy, attempted to reduce students' test anxiety. After presenting this therapeutic approach and
examining the second type of information and evidence, the results showed a reduction in test anxiety among
students.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه یکی از بیشترین وقایع تهدید کننده ای که امروزه موجب اضطراب در دانش آموزان می گردد، امتحانات است (یزدانی، 1391) و شواهد نشان می دهد که استرس مربوط به امتحان در سطح احساسی (عناصر فیزیولوژی) با نتایج منفی مختلفی از قبیل تعرق، ضربان قلب و تنفس، فشار خون و تنش عضلانی همراه است و در سطح شناختی مانع یادگیری دانش آموزان و مانع بازیابی افکار منقطع آن ها می شود (جنی و پستا 11 ، 2013) لذا انجام اقداماتی که موجب بهبود این وضعیت - anxiety - Hill & Wigfield - American Test Anxiety Association - Harrison - Lawson - mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) - McCarney, Schulz & Grey - Janowski & Lucjan - Potek - Semple, Reid & Miller - Jenny & Pesta شده و دانش آموزان را در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند ضروری به نظر می رسد."