Skip to main content
فهرست مقالات

23 جمله ناقص

نویسنده:

(5 صفحه - از 38 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : روایت، روایی، قصه، خواننده، ادبیات کودک، متن، نقد، کنش، مخاطب، کشش

خلاصه ماشینی:

"آیا الهام هم در این سطح تحلیل‌های‌ چهارگانه می‌گنجد؟ 7-خواننده متن را می‌خواند،اما آیا او هم با همین چهار سطح کار دارد؟ با متن یقینا آن هم به عنوان مرحله اول،اما مرحله بعد روایت نیست،بلکه‌ ترکیبی است از روایت و گزارش؛زیرا خواننده در تقدم و تأخر موفقیت‌ها ترجیحی‌ ندارد و نمی‌تواند جای آن‌ها را تغییر بدهد. پس خواننده به رویداد گزارش شده نمی‌رسد،بلکه به‌ رویدادی می‌رسد که از روی روایت برای خود باز می‌سازد[این مطلب مهم‌ترین‌ نکته در بررسی کارگاهی است‌]. 9-نکته دیگر:رویدادی که خواننده به آن می‌رسد،عینا رویداد جهان‌ واقعی یا تخیلی نیست،بلکه بازنمودی از آن است و البتهش اید بسیار شبیه آن‌ رویدادی که مؤلف می خواهد خواننده آن را بخواند؛آن‌چه نویسنده برای‌ مخاطب مستتر نوشته‌[این مطلب در ادبیات کودک کاربرد دارد]. در سطح تحلیل متنی باید به جذابیت‌های بیان یک کشش اشاره کرد و در روایی، به شیوه معطوف کردن خواننده به کشش‌های متفاوت و ترتیب آن‌ها به‌ شکلی که خواننده همواره درگیر یکی از این کشش‌ها باشد(تعلیق)و در سطح‌ تحلیل گزارشی،انتخاب کشش‌های هم جهت و یا انتخاب کشش‌های‌ مناسب‌تر،از میان کشش‌های مختلف(به فرض قصه زندگی هیتلر اگر از زاویه دید خودش روایت شود،می‌تواند جذابیت‌های روانی داشته باشد،اما لحظه ترور نافرجامش جذاب نخواهد شد. با این نمودار،باید اطلاعات را به مرحله بعد از متن و فهم را به مرحله‌ قبل از نویسنده مربوط دانست و تفاوت مهم در این جاست که تعلیق در مرحله رسیدن از شیوه روایتگری به روایت است. صورت بعدی این‌که مؤلف حذف شود و بعد از خواندن کتاب،فقط به‌ رویداد برسیم و نویسنده را نیابیم(که قبلا هم به آن اشاره داشته‌ایم)،ناقص‌ خواند است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.