Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آرام سازی ترافیک توسط امکانات پارک سوار در شهر بیرجند

نویسنده:

(10 صفحه - از 14 تا 23)

امروزه مدیریت سرعت برای دستیابی به ایمنی, مشکل اساسی برای بیشتر کشورهای دنیا محسوب می شود. از میان روشهای متعدد مدیریت سرعت در سطح دنیاء استفاده از ابزارهای آرام‌سازی ترافیک را می‌توان نام برد که با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه. به صورت گسترده در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی یکی از راهکارهای قابل تامل در جهت آرام‌سازی ترافیک را می‌توان استفاده از تسهیلات پارک‌سوار برای ترغیب وسایل شخصی در استفاده از حمل و نقل همگانی دانست. تسهیلات پارک‌سوار عموما به صورت پارکینگ‌های بزرگ در مبادی ورود به شبکه حمل و نقل عمومی برای جذب وسایل نقلیه شخصی و ترغیب آن‌ها در استفاده از حمل و نقل عمومی برای ادامه سفر خود می‌باشد. گر چه معضل ترافیک در شهرهای بزرگ بیشتر است. اما اثرات سوء این ناهماهنگی‌ها در شهرهای کوچک به دلیل بافت مشهودتر است. شهر بیرجند هم از این حیث استثنا نبوده در نتیجه می‌توان با استفاده از امکانات پارک سوار در این شهر در جهت آرام سازی و کاهش حجم ترافیک به صورت موثر استفاده کرد.

خلاصه ماشینی:

"به صورت خلاصه می توان گفت، روش‌های مختلف آرام‌سازی تأثیرات زیادی را به همراه داشته‌اند (چاوشی، 1386):  کاهش سرعت وحجم ترافیک  تأثیر بر رفتار رانندگان  تأثیر بر وضعیت ایمنی  کاهش آثار زیست محیطی از قبیل سر و صدا و لرزش ناشی از عبور پر سرعت وسایل نقلیه سنگین  افزایش راحتی عابران پیاده  تأثیرات مثبت بر خدمات امدادی و حمل و نقل عمومی در بررسی طرح‌های آرام سازی دو مرحله اصلی وجود دارد: الف) امکان سنجی ب) ارائه طرح آرام سازی در مرحله امکان سنجی در خصوص وضعیت معبر و اینکه آیا روش آرام سازی بهترین روش ایمن سازی است یا خیر، بررسی‌های لازم به عمل آورده می‌شود. به طور کلی Residental traffic calming program guide Wang Kerchowskas &Sen در طرح و برنامه‌ریزی امکانات پارک سوار مسائل مربوط به مکانیابی، ظرفیت و ملاحظات مربوط به طراحی سایت باید مد نظر باشد. معمولا کاربرد سایت‌های پارک سوار زمانی‌که امکانات پارکینگ ان به صورت رایگان و یا با هزینه کم ارائه می‌شود و سر فاصله بین سرویس‌های حمل و نقل عمومی کمتر از 10 دقیقه باشد و کاربرد چنین امکاناتی حداقل 5 دقیقه زمان سفر را کاهش دهد، حداکثر می‌‌باشد (اسپیلار 12 ، 1997) Young Jong Kwon & Young In Kwon, Elements for the Effective Use of Park-and-Ride Facilities in the Seoul Metropolitan Areas, Korea, 2001 Park-and-Ride Facility Site Location Plan, the Transportation Advisory Board, Adopted May 25, 2005."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.