چکیده:
امروزه مدیریت سرعت برای دستیابی به ایمنی, مشکل اساسی برای بیشتر کشورهای دنیا محسوب می شود. از میان روشهای
متعدد مدیریت سرعت در سطح دنیاء استفاده از ابزارهای آرامسازی ترافیک را میتوان نام برد که با توجه به پیشرفتهای
صورت گرفته در این زمینه. به صورت گسترده در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی یکی از راهکارهای قابل تامل در
جهت آرامسازی ترافیک را میتوان استفاده از تسهیلات پارکسوار برای ترغیب وسایل شخصی در استفاده از حمل و نقل
همگانی دانست. تسهیلات پارکسوار عموما به صورت پارکینگهای بزرگ در مبادی ورود به شبکه حمل و نقل عمومی برای
جذب وسایل نقلیه شخصی و ترغیب آنها در استفاده از حمل و نقل عمومی برای ادامه سفر خود میباشد. گر چه معضل
ترافیک در شهرهای بزرگ بیشتر است. اما اثرات سوء این ناهماهنگیها در شهرهای کوچک به دلیل بافت مشهودتر
است. شهر بیرجند هم از این حیث استثنا نبوده در نتیجه میتوان با استفاده از امکانات پارک سوار در این شهر در جهت آرام
سازی و کاهش حجم ترافیک به صورت موثر استفاده کرد.
Today, speed management to achieve safety is a major concern for most countries in the world. Among the many
methods of speed management in the world, the use of traffic relaxation tools can be named, which, given the
progress made in this field, is widely used in the world. On the other hand, one of the ways to consider traffic
relaxation is to use park facilities to encourage personal use of public transportation. Parking facilities are
generally large parking lots at the entrance to the public transportation network to attract personal vehicles and
encourage them to use public transportation to continue their journey. Although the traffic congestion is higher
in big cities, the adverse effects of these inconsistencies in small cities are more pronounced due to the
traditional context. The city of Birjand has not been the exception in this way, so it is possible to use the park
mount facilities in the city in order to calm down and reduce traffic volume effectively.
خلاصه ماشینی:
"به صورت خلاصه می توان گفت، روشهای مختلف آرامسازی تأثیرات زیادی را به همراه داشتهاند (چاوشی، 1386): کاهش سرعت وحجم ترافیک تأثیر بر رفتار رانندگان تأثیر بر وضعیت ایمنی کاهش آثار زیست محیطی از قبیل سر و صدا و لرزش ناشی از عبور پر سرعت وسایل نقلیه سنگین افزایش راحتی عابران پیاده تأثیرات مثبت بر خدمات امدادی و حمل و نقل عمومی در بررسی طرحهای آرام سازی دو مرحله اصلی وجود دارد: الف) امکان سنجی ب) ارائه طرح آرام سازی در مرحله امکان سنجی در خصوص وضعیت معبر و اینکه آیا روش آرام سازی بهترین روش ایمن سازی است یا خیر، بررسیهای لازم به عمل آورده میشود.
به طور کلی Residental traffic calming program guide Wang Kerchowskas &Sen در طرح و برنامهریزی امکانات پارک سوار مسائل مربوط به مکانیابی، ظرفیت و ملاحظات مربوط به طراحی سایت باید مد نظر باشد.
معمولا کاربرد سایتهای پارک سوار زمانیکه امکانات پارکینگ ان به صورت رایگان و یا با هزینه کم ارائه میشود و سر فاصله بین سرویسهای حمل و نقل عمومی کمتر از 10 دقیقه باشد و کاربرد چنین امکاناتی حداقل 5 دقیقه زمان سفر را کاهش دهد، حداکثر میباشد (اسپیلار 12 ، 1997) Young Jong Kwon & Young In Kwon, Elements for the Effective Use of Park-and-Ride Facilities in the Seoul Metropolitan Areas, Korea, 2001 Park-and-Ride Facility Site Location Plan, the Transportation Advisory Board, Adopted May 25, 2005."