Skip to main content
فهرست مقالات

عناصر دیداری در تصویرگری/ (خط-فرم)

نویسنده:

(9 صفحه - از 100 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، تصویر، خط، فرم، کودکان، نقاشی، نمایش، عناصر، انتزاعی، نگارگری

خلاصه ماشینی:

"تصویرگری کتاب‌های مزدک(نیلوفر میرمحمدی)،غیر از خدا هیچ‌کس تنها نبود(فرشید شفیعی)،سبز و سیاه(آلن بایاش)،رنگین کمان کودکان(نسرین‌ خسروی)،افسانه خرد(الهام اسدی)،آب و مهتاب(فیروزهء گل محمدی)، خواب خوب(سمینه سروقد)و مجموعه آثار علی اکبر صادقی،از این ویژگی‌ برخوردار است؛هرچند این خطوط بیشتر در کنار شکل‌های ایجاد شدهء اصلی و یا روی آن‌ها به حرکت درآمده و به تنهایی مطرح نشده است. جدا از آن‌که ممکن است تصویرگر،بدون استفاده از خطوط محیطی و از طریق رنگ،به نمایش خط روی آورد(آن‌چنان که مثلا در آثار تصویری مرتضی ممیز،از جمله در کتاب حقیقت و مرد دانا دیده می‌شود)، از طریق ترکیب‌بندی رنگی یا ترکیب‌بندی عناصر تصویری(کمپوزیسیون)و یا تیرگی-روشنی بخش‌های مختلف تصویری نیز خطی نادیدنی برای حرکت‌ چشم بیننده و جابه‌جایی مسیر نگاه او پدید می‌آورد. تصویرگری کتاب‌های خرگوش‌ها(مهران زمانی)،هدیه حیوانات‌ (سیروس آقاخانی)،کوله‌پشتی‌ات کجاست؟(علی نامور)،اتوبوس قرمز (راشین خیریه)،زیباترین آواز(علی عامه‌کن)،پهلوان مفرد و قلندر (حمید رضا بیدقی)،پیرزنی که دلش می‌خواست تمیزترین خانه دنیا را داشته باشد(نادر ابراهیمی)و شعرهایی برای کودکان(بهمن دادخواه)، ویژگی ساده و گاه هندسی شده عناصر تصویری را دربردارد و کارکرد استعاری‌ و گرافیکی فرم را در ساختار تصویر به خوبی نشان می‌دهد. در تصویرگری کتاب‌هایی چون سفر به شهر سلیمان و ماه و خورشید (محمد علی بنی اسدی)،غیر از خدا هیچکس تنها نبود(فرشید مثقالی)، افسانه‌ها(محمد پولادی)،راز فرداها،کمی از بسیار و دارکوبی که دارکوب‌ شد(مهرنوش معصومیان)،آ اول الفباست،قصه کرم ابریشم،نوروزها و بادبادک‌ها و از آب‌ها(نور الدین زرین کلک)،اگر جانوران صورت‌های رنگی‌ داشتند و کی از همه پرزورتره؟(نیکزاد نجومی)و حیوانات شاخدار(هادی‌ ابراهیم‌زاده)از این ویژگی به عنوان تازگی در تکنیک و گاه به عنوان سبک‌ انتخاب شده توسط تصویرگر،استفاده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.