خلاصه ماشینی:
"من ابتدا عرض میکنم که راه موفقیت برای کار دینی با بچهها،این است که میبینیم از حوزه شناختی،دیدگاه بچهها به مفاهیم دینی چگونه است؟یعنی اول مطمئن شویم که دیدگاههای ما نسبت به مفاهیم دینی با بچهها چقدر متفاوت است و یا تا چه حد به هم نزدیک است؟ در یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده،بررسی کردند که مفاهیم دینی در بین بچهها از چه سیر تحولی برخوردار است و از کجا شروع میشود و به کجا میرسد؟شناخت این سیر تحولی بسیار مهم است؛چرا که میتوانیم با مخاطبانمان برخورد دقیقی پیدا کنیم.
ایشان فرضیهای در مورد مراحل رشد دینی ارائه دادند که شامل هفت مرحله ایمان شهودی تقویتی،ایمان افسانهای و جزمی که مربوطه به 8 تا 11 سالگی است،ایمان ترکیبی و الگویی که 12 تا 16 سالگی را دربرمیگیرد، ایمان فردی شده و استدلالی که در 17 تا 25 سالگی شکل میگیرد،ایمان ترکیبی که از نیمه کاموس: متأسفانه در کشورمان، در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و در حوزه پرداختن به پرسشهای بنیادین مثل خدا، معاد و مرگ نه آثار برجستهای داریم و نه پژوهشهای خیلی برجستهای که بخواهد به نویسندگان راه و چاه را نشان بدهیم دوم جوانی تا میانسالی پدیدار میشود و ایمان هماهنگ با جهان طبیعت و در پایان هم ایمان یگانه شده با حق و وحدت وجود که دوره پختگی و کمال رشد است.
کرمانی:آقای دکتر باهنر ابعاد تئوریک مسئله را بیشتر باز کردند و نکات روشنگری بود، اما نکته مهم این است که یک نویسنده در مواجهه با چنین مشکلی،چه میکند و در واقع مشکلات یک نویسنده در بیان مفاهیم انتزاعی برای کودک و نوجوان چیست و باید چگونه رفتار کند؟از آقای رحماندوست خواهش میکنم از تجربیات خودشان در این زمینه برای ما صحبت کنند."