خلاصه ماشینی:
"آیا در این حالت نباید به کودک یا کودکان خانه سفارش کنیم که مزاحم او نشوند و بگذارند استراحت کند یا خستگی به در کند؟ حال اگر این نقل موسوم به حدیث کساء را برای فرزندان خود بازنویسی کرده باشیم و کودک یا نوجوان آن را خوانده باشد و در پاسخ منع ما از مزاحمت او بگوید که:پس چرا امام حسن،امام حسین،حضرت علی(ع)و حضرت زهرا(س)هنگام استراحت حضرت رسول(ص) رفتند و در زیر روانداز آن حضرت جا گرفتند؟ما چه پاسخی خواهیم داشت؟ اگر رفتاری مختص معصومان و غیرقابل الگوبرداری باشد،چه نیازی به نقل آن برای مردم،به ویژه کودکان و نوجوانان است و اگر رفتاری به عنوان الگو و نقل قابل تکرار میشود،آیا اگر با موازین عقل، شرع،علم،اخلاق یا ادب سازگار نبود،نباید در آن تردید کرد؟ فرض کنید که امام حسن و امام حسین(ع)دو کودکی باشند مانند کودکان دیگر و بدون توجه به این که نباید مزاحم پدربزرگ خود بشوند که احساس ضعف میکند و در حال استراحت است.
نقل دیگری از حدیث کساء با اختلافهایی با این متن،در کتابهای روایی ثبت شده که شاهد و راوی مستقیم ماجرای آن ام سلمه-همسر پیامبر اکرم(ص)-است و ازاینرو توجیهی دارد که همهء این ماجرا برای آگاهی ام سلمه صورت میپذیرد که او نیز بعدها- به ویژه در فتنهها و توطئههایی که برای مخدوش ساختن چهره خاندان پیامبر و تحریف تاریخ و آموزههای اسلامی پدید آمد-آن را برای امت نقل کند و سخن او از آن رو که همسر پیامبر اسلام(ص)و ام المؤمنین و مورد احترام مسلمانان است،حجت باشد در نقل مورد بحث،همهء گفتوگوها و دعاها و رفتارها-با توجه به آن- چه درباره مقام و دانش انسان کامل،به ویژه معصومان براساس آموزه- های شیعی گفتیم-یا زاید یا سخیف است."