خلاصه ماشینی:
"3. ذکر قرائن همراه خبر یا هر چیزی که در فهم معنا یا برطرف ساختن پیچیدگی و اشتباه حاکم بر آن، تأثیر داشته باشد؛ نکته ای که اگر رعایت نگردد، باعث پیچیدگی در متن روایت می شود، نظیر روایت شماره2: «عن علی أنه إذا أراد المطر خلع ثیابه و جلس و یقول: حدیث عهد بالعرش» که از نظر معنا دارای پیچیدگی است؛ اما با مراجعه به منبع آن، این پیچیدگی برطرف می شود؛ زیرا روایات باب مربوط به آن، به منزله قرینه فهم مقصود، آن را تفسیر و تبیین کرده اند، مثلا در یک روایت آمده است: «عن أنس، قال: أصابنا و نحن مع رسول الله(ص) مطر.
3. در این که گروهی از روایات دچار تعارض اند و گاه با جمع عرفی می توان تعارض آنها را برطرف ساخت، تردیدی وجود ندارد؛ اما آیا هر آنچه که برای جمع میان آنها بیان می شود، قابل پذیرش است؟ پاسخ، منفی است؛ بلکه در هر وجه جمع، لازم است شرایطی رعایت شود که برخی از آنها چنین است: الف .
نگارش: با نگرشی دقیق در متن کتاب درمی یابیم که غلط های املایی مهمی به آن راه یافته است که برخی از آنها در فهم مراد از روایت، تأثیر بسزایی دارد، نظیر روایت 21: «عن علی(ع)، سأل رسول الله(ص) عن ماء البحر» که صحیح آن، «سئل» است و روایت 34: «عن علی(ع) فی أرض ذبلت بالعذرة هل یصلی علیها؟ قال: إذا طلقت علیه الشمس أو مر علیه بماء فلا بأس بالصلاة علیها» که صحیح آن، «زبلت» است؛ چرا که «ذبلت» دارای معنای مناسبی نیست، در حالی که «زبل»، طبق بیان الصحاح ،به معنای سرگین است و جایگاه آن را مزبله گویند."