Skip to main content
فهرست مقالات

فانتزی؛ ادبیات دوران جدید

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فانتزی، فانتاستیک، کودکان، داستان، ادبیات، تخیل، ادبیات فانتاستیک، جادوگر، ادبیات دوران جدید، داستان‌های فانتاستیک

خلاصه ماشینی:

"فانتزی شکلی از اغراق موضوعی است که به‌ کمک داستان تصویر می‌شود. ادبیات فانتاستیک به معنای امروزی،در سده هجدهم،یعنی عصر خرد در اروپا پدید آمد؛هرچند عناصر آن‌ در افسانه‌ها و اسطوره‌ها و قصه‌های عامیانه کهن وجود داشته است. » سفرهای گالیور از یک‌سو،انتقاد طنزآمیز از حکومت‌های سلطنتی در کشورهای اروپایی و از سوی دیگر، بیانیه‌ای برای تبیین واقعی جایگاه انسان در دنیای جدید بود. هانس کریستیان آندرسن‌7نیز در سده نوزدهم،متأثر از قصه‌های برادران گریم،نخستین قصه‌های خویش را که به کمک تخیل فردی و عناصر فانتاستیک آفریده بود،منتشر کرد. در این داستان،بائوم نشان می‌دهد که بچه‌ها دور از بلوک‌بندی‌های سیاسی،به سرزمین و محیطی نیاز دارند همراه با صلح و آرامش؛سرزمینی که در آن انسان‌ها خردمند و با عاطفه و شجاع باشند،به یکدیگر کمک کنند و با بدی‌ها و تبهکاری‌ها به مبارزه برخیزند. تالکین در داستان‌های خود،به کمک افسانه و فانتزی،تصویری اسطوره‌ای از دنیای قرون وسطی و دنیای جدید به نمایش می‌گذارد؛تصویری که باید نشانه‌های نمادین آن را در چالش بین قدرت‌های مؤثر سیاسی-اقتصادی‌ از یک‌سو و جهان کاپیتالیسم و مستعمرات و کشورهای عقب‌مانده از سوی دیگر یافت. این نویسندگان به کمک فانتزی ورادیکالیس انتقادی،وضع جامعه خویش، وضع کودکان و نوجوانان و مسائل مبتلا به آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند،اریش کستنر در آثار خود،مانند «امیل و کارآگاهان»،«کنفرانس حیوانات»،«کلاس پرنده»،«ماجراهای فسقلی»و دیگر داستان‌هایش نشان‌ می‌دهد که کودک در جوامع صنعتی،در جوامعی که تعلیم و تربیت متأثر از سیاست‌های حزبی،گروهی یا کاپیتالیستی است و دولت‌ها براساس منافع گروهی خاص شکل گرفته،تنهاست. تخیل اساسی در داستان‌های فانتاستیک-حتی در بعضی از«فانتزی‌های اجتماعی»-فقط به‌ندرت به‌ حل مسائل واقعی کمک می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.