خلاصه ماشینی:
"در کتاب قدیمی کری چیست؟و چه میتوان کرد؟(بیتا و بینام،صص 8-11)6،در زمینه تاریخچه این آموزشها در اروپا آمده: «جروم کاردان7،ریاضیدان و پزشک معروف ایتالیایی،در سال 1538 تعلیم و تربیت ناشنوایان را امکانپذیر اعلام کرد و نخستین معلمی که دست به تعلیم ناشنوایان زد«پدر و پنس دولئون»8بود که در اواسط قرن شانزدهم،به یک نفر ناشنوا نوشتن و سپس خواندن و حرف زدن آموخت.
آنچه مسلم است،مطالب نوشته شده توسط وی،اولین مطالب مکتوب در این مورد است و نشان میدهد که بهروز،سالها در زمینه آموزش به ناشنوایان تحقیقات و تجربیاتی داشته و به طوری که گفته شده،نام برده چندین ناشنوا را به طور خصوصی و به کمک تحقیقات خود،مورد تعلیم قرار داده است.
شباهت زیادی نیز بین آنچه بهروز نوشته و آنچه«در باغچه اطفال»از نظر تعیم انجام میگردید،وجود دارد و این شباهت در برخی موارد،از جمله استفاده از روش و تصاویر کودک مورد تأکید بهروز در علائم به کار رفته در مدرسه باغچهبان،چشمگیر و نمایان است و تأثیر یکی را بر دیگری به خوبی آشکار میسازد.
افتخار باغچهبان در این است که با موهبت هوش و دانش و کوشش خستگیناپذیر خویش،راهی را که گروهی از مربیان کشورهای دیگر در طی قرنها طی کردند تا بالاخره به روش شفاهی رسیدند،خود به تنهایی در طی نخستین سال تجربه پیمود و آموزش و پرورش ناشنوایان را برپایه روش شفاهی که یافته و بافته خود او بود،استوار ساخت و در نتیجه امروز در کلیه مدارس موجود ناشنوایان،به کودکان ایرانی حرف زدن و لبخوانی آموخته میشود و همه از نعمت روش مترقی او بهرهمند هستند."