چکیده:
هدف این تحقیق بررسی نقش سبک زندگی اسلامی بر ارتقای میزان سرمایه اجتماعی در دانشگاه است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پژوهش، توصیفی – پیمایشی و به لحاظ تبیین رابطه، از نوع همبستگی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به تعداد 1874 نفر بوده که مطابق جدول مورگان 320 نفر به صورت نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) و پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی آرانی (1388) بود. روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 80/0 برآورد شد. روش تحلیل دادهها، آزمون های توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف، همبستگی پیرسون و رگرسیون بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت. نتایج نشان داد که بعد مالی، سلامت و زمان شناسی سبک زندگی اسلامی بر میزان سرمایه اجتماعی تاثیر ندارد. بنابراین هشت بعد دیگر در ابعاد امنیتی، اجتماعی، باورها، عبادی، اخلاقی، خانوادگی، تفکر و علم و سبک زندگی اسلامی در صورت رشد و بهبود، توانایی بالا بردن سطح سرمایه اجتماعی در دانشجویان دانشگاه را دارد.
Choosing a different style of life follow results that in some cases led to the emergence of a lot of damage doctrinal, moral and social communities, and in other cases led to the development of scientific, economic and cultural brings to them. With the increasing religiosity in society and the practice of religion, the wealth of social capital is also increasing. The main perpuse of this study is evaluating the impact of Islamic life style on social capital. For collecting data a standard questionnaire applied and classification sampling using stratified sampling of the sample was used. The correlation between the dependent and independent variables using Pearson correlation and regression, and data analysis was performed using SPSS software. The results of this study showed that of the 11 research hypotheses are rejected and the remaining three hypotheses were confirmed. The financial, health and timing dimansions of Islamic life style have no effect on social capital. So if remaining eight dimensions improve and increased have ability to raise the level of social capital among university students. Is expected to use the results in terms of planning and investment security, social, beliefs, religious, moral, family, thinking and science and Islamic lifestyle as factors in the increase of social capital is greater.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هشت بعد دیگر در ابعاد امنیتی، اجتماعی، باورها، عبادی، اخلاقی، خانوادگی، تفکر و علم و سبک زندگی اسلامی در صورت رشد و بهبود، توانایی بالا بردن سطح سرمایه اجتماعی در دانشجویان دانشگاه را دارد.
در مطالعات مختلف نشان داده شده است که معنویت به سرمایه اجتماعی (افراد جامعه)، کمک میکند که هیجانات منفی خود را کاهش داده و از تنش و اضطراب خود بکاهند و بهتر بتوانند مشکلات زندگیشان را مدیریت کنند و از راهبردهای مناسبی در جهت کاهش استرس و افسردگیشان استفاده نمایند و در عین حال، سلامت روانشان را حفظ نمایند، زیرا وجود افسردگی و تنش و اضطراب بهعنوان یک عامل خطرزا میتواند زمینه بروز بیماریهای جسمی و مشکلات متعدد بهداشت روان را فراهم کند (حسینی قمی و سلیمی بجسستانی، 1390: 70).
حسین زاده و دیگران (1395) دریافتند بین سبک زندگی اسلامی با سلامت روان و میزان تابآوری دانشجویان دانشگاه کاشان رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد باورهای سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد عبادی سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد اخلاقی سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد امنیتی سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد تفکر و علم سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد خانواده سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.
بین بعد سلامت سبک زندگی اسلامی و سرمایه اجتماعی دانشجویان، رابطه معنیدار وجود دارد.