Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش های بنیادین و فرهنگ عمومی: جهانی شدن و ادبیات کودک

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"آشکار است این امر،تنها وجه ذهنی و صیغه نظری ندارد؛زیرا از نظر تاریخی-اجتماعی،کودکان به صورتی جبری‌ و انضمامی،بیرون از قلمرو سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان قرار دارند و حتی اگر سازمان‌هایی برای دفاع از حقوق و منابع و مصالح آن‌ها به وجود آمده و-می‌آید-در کنف حمایت بزرگسالان قرار دارد. باید خاطرنشان کرد که عدم امکان جریان‌سازی و توان دفاع از حقوق خویش،از حیث اجتماعی و سیاسی،به‌ منزله عدم تشخیص مصالح و نشانه مشکل روانی و واماندگی‌ عقلی و عقب‌ماندگی ذهنی کودکان نیست،بلکه به منزله‌ عدم توان و امکان سازمان‌دهی است؛گرچه امروز نوجوانان‌ گاه در مدرسه دست به اقدام جمعی اعتراضی برای دفاع از منافع خویش می‌زنند(دیگر نیازی به یادآوری ایفای نقش‌ دم افزون جوانان و به ویژه دانشجویان نیست که خارج از قلمرو بررسی ما قرار می‌گیرند). احمد اکبرپور،نویسنده‌ کودک و نوجوان ایرانی،داستانی دارد با تام‌ «امپراتوری کلمات»-که پیش از حمله آمریکا به عراق،نوشته شده است-شخصیت نوجوان ایرانی این داستان خیالی، پاک‌کن برمی‌دارد و خطوط مرزی بین کشورها را پاک می‌کند و با شخصیت‌های کتاب قصصه‌اش،همراه می‌شود و مرزهای‌ کشورهای مختلف را در می‌نوردد. »41 به‌هرحال،نمی‌توان انکار کرد که با شتابگیری‌ روند«جهانی شدن»و تشدید تلاش برای ادغام‌ تجارت جهانی و تشدید تمرکز برای ایجاد بازاری‌ واحد،اقتصاد و فرهنگ بیش از پیش بر یکدیگر اثر می‌گذارند و به وجود آمدن رشته«اقتصاد فرهنگ»، خود بیانگر این روند است و«ادبیات کودک»نیز نمی‌تواند از چنین فرآیندی تأثیر نپذیرد و به سهم‌ خود بر آن تأثیر نگذارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.