چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ارزﯾﺎﺑﯽ اﺛﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ روان و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی واﻟﺪﯾﻦ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻪ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺗﮏﮔﺮوﻫﯽ اﺳﺖ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺸﻢ در ﻫﻔﺖ ﺟﻠﺴﮥ 2 ﺳﺎﻋﺘﻪ ﺑﺮ 77 واﻟﺪ داوﻃﻠﺐ اﺟﺮا ﺷﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔـﺎده از ﻣﻘﯿـﺎسﻫﺎی ﭘـﺮﺧﺎﺷﮕﺮی اﻫﻮاز (AAI)، و ﭘـﺮﺳـﺸﻨـﺎﻣﻪ ﺳـﻼﻣﺖ روان ـ 28 (28-MHI) ﺟﻤـﻊ آوری ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻃﺮح اﻧﺪازهﮔﯿﺮﻫﺎی ﻣﮑﺮر ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺸﻢ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس ﻫﺎی ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی را در واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس ﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ روان ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری در ﺟﻬﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺑـﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺸﻢ ﻣﯽﺗـﻮاﻧﺪ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﺪاﺧـﻠﻪای ﺑـﺮای ﮐﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ روان ﺑﻪ ﮐﺎر رود.
The aim of the current study was to evaluate the effectiveness of the anger manage-ment program on parents’ mental health and aggression. The design of this study was quasi-experimental using single group with pretest-posttest. In this research anger management pro-gram was implemented for seven sessions, each session two hours per week on 77 parents who participated as volunteers. Data were collected utilizing Ahvaz Aggression Inventory (AAI), and Mental Health Inventory-28, (MHI-28) to assess parents' aggression and their mental health. Find-ings showed that the anger management program significantly reduced mean scores of all aggres-sion subscales. In addition, mean scores of mental health subscales changed significantly in the de-sired direction. The anger management program can be effective in reducing aggression and pro-moting mental health among parents.
خلاصه ماشینی:
براي مثال ، نتايج پژوهشي حاکي از اين 1- Fincham 2- Osborne 3- Conger 4- Moore 5- Pepler 6- mental health 7- excitement 8- decision making 9- emotional reponse 10- child rearing 11- Dannemiller 12- Spieker 13- Larson 14- Lewis 15- Keller 16- Gilchrist 17- VanDeMark 18- Weissman 19- Warner 20- Wickramaratne 21- Moreau 22- Olfson 23- Cleaver 24- Unell 25- Aldgate 26- Chaffin 27- Kelleher 28- Hollenberg 29- Kahn 30- Brandt 31- Whitaker 32- Black 33- Heyman 34- Slep 35- Flanagan 36- Allen 37- Henry 38- Ho 39- Carter 40- Stephenson 41- Henwood 42- Chou 43- Browne است که برنامه تريپل پي ١، موجب پيامدهاي بهبوديبخش در مشکلات رفتاري کودک، سبک هاي فرزندپروري بد کارکرد٢، و خشم والدين شده است (ساندرز٣، بيکر٤، و ترنر٥، ٢٠١٢).
به علاوه ، از طريق همانندسازي ٢١، والدين راهنمايي ميشوند تا به کودکان خود، با استفاده از 1- Positive Parenting Program (Triple P) 2- dysfunctional 3- Sanders 4- Baker 5- Turner 6- self-control 7- Candelaria 8- Fedewa 9- Ahn 10- anger managment 11- anger severity 12- anger evoking situations 13- trait anger 14- anger control-in 15- Son 16- Choi 17- Webster-Stratton 18- Reid 19- Hammond 20- Brotman 21- identification روش هاي مناسب تحولي ١، مديريت خشم را آموزش دهند؛ بنابراين در صورتيکه براي والدين امکاني براي دستيابي به دانش و مهارت هاي ارتباط مؤثر٢، انضباط هاي غيرپرخاشگرانه ٣، و ديگر مهارت هاي فرزندپروري فراهم شود، علاوه بر کاهش محسوس رفتارهاي پرخاشگرانه در خود آنها، احتمال رفتارهاي پرخاشگرانه در کودکان نيز کاهش مييابد (ناکس ٤، برکهارت ٥، و هانتر٦، ٢٠١٠).