خلاصه ماشینی:
"بهطور کلی شناخت زمینهها و عواملی که فرهنگ مطالعه و خواندن برآیندی از آنهاست، کمک میکند وضعیت موجود ترسیم شود و راههای روشنی پیش روی فرادستان و مسئولان کشور قرار گیرد تا بتوان راهکارهای بهبود کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان را به اجرا گذاشت.
باید مطالعه و کتابخوانی که ویژگی اساسی و حیاتی انسان متمدن آغاز قرن بیست و یکم است،در ذهن و روح دانشآموز دمیده شود تا آنان دریابند که برای زندگی موفقیت آخرین در این عصر،ناچارند کتاب بخوانند.
ضرورت ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی،با عوامل زیر ارتباط محسوسی دارد: 1-تنوع نیازهای فردی و اجتماعی 2-تراکم و تنوع محتوای دروس در شاخهها و رشتههای مختلف تحصیلی 3-توسعه روزافزون دانش و اطلاعات 4-ایجاد زمینههای مناسب برای اوقات فراغت دانشآموزان،به منظور جلوگیری از بیکاری که عامل مهمی در شکلگیری ناهنجاریهای اجتماعی است.
در اینجا برای خانوادههایی که میخواهند به کودکانشان کمک کنند تا ارتباط بین کلمات و معانی آنها را درک کنند و در آینده به مطالعه و کتابخوانی علاقهمند شوند،پیشنهادهایی شده است: در زمان نوزادی و بچههای خیلی کوچک: الف)در مواقع مختلف،مثلا عوض کردن پوشک،حمام کردن،غذا دادن یا بازی کردن میتوان با او حرف زد و برایش شعر و ترانه خواند.
در یک طرف،فرد با تمام ویژگیهای منحصربهفردش حضور دارد که این ویژگیها،بر میزان مطالعه غیر درسی و کتابخوانی مؤثر است و از طرف دیگر،عوامل بیرون از فرد مانند خانواده و محیط آموزشی،از عوامل مهم در ترویج فرهنگ مطالعه به شمار میرود و محیط آموزشی،هدایتکنندۀ جریان مطالعه در میسر مشخص آموزشی است(میرزا محمدی 1380)."