چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ابعاد 5 گانه مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اصفهان (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) میپردازد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان اصفهان (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) هستند که مشتمل بر 484 نفر میباشند. نمونهگیری از نوع تصادفی بوده و تعداد نمونه 160 نفر می باشند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و ارلی (۲۰۰۴) و پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام (CSTR) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و همچنین آزمونهای استنباطی تی استیودنت تک نمونهای و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان مهارتهای 5 گانه ارتباطی و هوش فرهنگی در بین کتابداران کتابخانه-های تحت مطالعه بیشتر از حد متوسط است. همچنین میان مهارتهای 5 گانه ارتباطی (توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرآیند ارتباط، ارتباط توأم با قاطعیت) با هوش فرهنگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.نتیجهگیری: کتابداران با استفاده از مهارتهای ارتباطی مناسب میتوانند ارتباطی کارا و موثر با مراجعه کننده داشته باشند و منجر به جذب مخاطب شوند. طبق نتایج، برخورداری از هوش فرهنگی یکی از عواملی است که میتواند ارتباط بین مراجعه کننده و کتابدار را بهبود بخشد.
Objective: The present study investigates the relationship between the five dimensions of communication skills and cultural intelligence among librarians of public libraries in isfahan.
Methodology: This research is an applied research and survey-correlation method. The statistical population is the librarians of public libraries in Isfahan which includes 484 people. Sampling was randomized and 160 subjects were selected as sample. The data gathering tool was Census Inventory of Cultural Ange and Erley (2004) and Quinn-Trap (CSTR). Descriptive tests، as well as single-sample t-test، and Pearson correlation test were used to analyze the data.
Findings: The results of the research show that the level of communication skills and cultural intelligence among the librarians of the studied libraries is more than average. There is also a positive and meaningful relationship between the five communication skills (the ability to receive and send messages، emotional control، listening skills، insight into the process of communication، the connection with decisiveness) with cultural intelligence.
Conclusion: librarians can have an effective and effective relationship with the clients with Using appropriate communication skills and lead to audience engagement. According to the results، having cultural intelligence is one of the factors that can improve the relationship between the client and the librarian.