چکیده:
زمینه و هدف: دوزبانگی عبارت از حالتی است که فرد به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود آموزش می بیند و این خود مشکلاتی را برای اقلیت های زبانی به خصوص در تحصیل فراهم میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان یکزبانه ( فارس ) و دوزبانه ( فارس- بلوچ ) و نقش آن در نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار در سال تحصیلی 93-1392 بود که به صورت نمونه گیری طبقه ای 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) انتخاب شده و پرسشنامه های هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998) و نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی (گاردنر، 1985) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی گروه های مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با دانش آموزان یکزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری برخوردارند. بین نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین هوش هیجانی دانش آموزان یکزبانه و دوزبانه تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/01 >p).
نتیجه گیری: نگرش نسبت به زبان انگلیسی پیش بینیکننده موفقیت تحصیلی دانش آموزان است اما متغیر هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در درس زبان انگلیسی نیست؛ در نتیجه تغییر نگرش های دانش آموزان فارسی زبان نسبت به اهمیت و ضرورت یادگیری زبان انگلیسی می تواند مفید باشد.
Background and Purpose: Bilingualism means that the person is trained in a language other than his native language, and this situation provides problems for minority languages, especially in education. The present study aimed to compare the emotional intelligence of monolingual (Persian) and bilingual (Persian-Baluchi) students and its role in the attitude toward learning English.
Method: The present research is a causal-comparative study. The statistical population consisted of all students in the second grade secondary school of Chabahar city in the academic year 2012- 2013. The sample was 240 students (Persians and 120 Baluchis) were selected by stratified sampling and completed emotional intelligence questionnaire (Schutte et al., 1998) and motivation and attitudes toward learning English scale (Gardner, 1985). Data were analyzed using independent T-test, multivariate analysis of variance and multiple regression analysis.
Results: The results showed that bilingual students had higher emotional regulation compared to monolingual students. There was no significant difference between students' attitudes toward learning English in monolingual and bilingual students. Also, there was no significant difference between students' emotional intelligence of monolingual and bilingual students (p< 0.01). Conclusion: Attitude toward English learning is a predictor of students' academic achievement, but emotional intelligence variable does not predict academic success in English lesson; as a result, changing attitudes of Persian students about the importance of learning English language can be useful.