چکیده:
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری کودکان منجر به بروز مشکلات فراوانی در مدرسه میشود و نهتنها به تحصیل کودکان خدشه وارد میکند بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و کاهش توجه و حرمت خود آنها نیز میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر مشکلات رفتاری کودکان (دختر) بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ششم مدارس واقع در منطقه 2 تهران در سال تحصیلی 96- 1395 بود که از بین آنها 20 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سنجش ذهنآگاهی کودک و نوجوان (گرکو و بائر، 2011) و فهرست مشکلات رفتاری کودکان (کوای و پترسون، 1987) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برای کودکان به صورت 12 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه گواه در پسآزمون بهطور معناداری، مشکلات رفتاری (نشانههای اختلال رفتار هنجاری، نشانههای مشکلات توجه و ناپختگی و اضطراب و گوشهگیری) کمتری داشتند. همچنین افزایش معناداری در ذهنآگاهی و پذیرش کودکانی که در برنامه شرکت کرده بودند مشاهده شد (00/01>P).
نتیجهگیری: بنابر یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان از روش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برای کودکان، در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش ذهنآگاهی کودکان استفاده نمود.
Background and Purpose: Children's behavioral problems can lead to frequent problems in school and not only endanger the education of children, but also cause social problems and reducing their attention and self-esteem. The purpose of the research was to the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on children's behavioral problems.
Method: The research method was semi-experimental with pre-test-posttest design with control group. The statistical population consisted of all sixth grade students in the 2nd district of Tehran in the academic year of 1395-1959, among them 20 students were selected using purposeful sampling method and placed in the experimental and control groups. The research tools were child and adolescent mindfulness measure (Greco and Baer, 2011) and behavior problems checklist (Quay-Peterson, 1987). Before intervention both groups were evaluated. Cognitive therapy based on mindfulness was trained in 12 sessions of 90 minutes to the experimental group. Covariance analysis was used to analyze the data.
Results: The findings showed that the students in the experimental group had significantly lower behavioral problems (symptoms of conduct disorder, attention problems and immaturity, anxiety and withdrawal symptoms) in the post-test stage. Also, there was a significant increase in mindfulness and acceptance of children participating in the program (P <0.01). Conclusion: According to the findings of this study, cognitive therapy based on mindfulness for children can be used to reduce behavioral problems and increase their mental awareness.