چکیده:
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای کارآمد برای تشخیص اختلالات دوران کودکی، آزمونهای فرافکن ترسیمی است. در این آزمونها عملکردهای شناختی، بین فردی و روانشناختی فرد از طریق ترسیم یک فرد، یک موضوع و یا یک شخصیت مورد ارزیابی قرار میگیرد. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم و اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی با کودکان بهنجار انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان مراجع کننده به کلینیکهای مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی یزد بود که 35 کودک از هر گروه (جمعا 105 نفر) برای مطالعه انتخاب شده اند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون ترسیمی آدمک گودیناف (فلورانس گودیناف، 1926)، ارزیابی رفتارهای اوتیستیک (جی لورد، 1989) و مقیاس تکان شگری (باروت و همکاران، 1995) بود. نمونه پژوهش بر اساس نمونهگیری در دسترس و در کلینیکهای بالینی و درمانی شهر یزد، انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادها از روشهای فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی و آزمون کروسکال والیس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی و اوتیسم، با کودکان بهنجار در 10 عنصر آزمون آدمک تفاوت معنادار وجود دارد ولی در سه عنصر دیگر تفاوت معناداری به دست نیامد. (0/05<P).
نتیجه گیری: وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی و اوتیسم، بدین معناست که عناصری در ترسیم آدمک وجود دارد که میتوان به واسطه آنها به تشخیص کودکان دارای این اختلالات نزدیک شد.
Background and Purpose: An efficient tool for diagnosing childhood disorders is projective drawing tests. In these tests, the cognitive, interpersonal, and psychological functions of an individual are assessed by drawing a person, a subject or a person. The present study aimed to investigate and compare the elements of draw -a -person test (DAP) in children 5 to 10 years old with spectrum autism, attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and typically developing children.
Method: This is a causal-comparative study. The statistical population of this study included children with spectrum autism and attention deficit/hyperactivity disorders referring to counseling clinics under the welfare organization and education in Yazd city of 2016. The sample consists of 35 children from each group (105 individuals) were selected by convenient sampling method. Draw -a -person test (DAP), Echelle de comportment autistic (ECA-2) and impulsiveness scales (Barratt, 1995) were used to collect of data. The research sample was selected based on convenient sampling from clinical and therapeutic clinics in Yazd. Frequency, frequency percentage, cumulative frequency and Kruskal-Wallis test were used for data analysis. Results: The results showed that there was a significant difference between children with ADHD and autism with normal children in 10 elements of DAP, but there was no significant difference in the other three elements.
Conclusion: The difference between the levels of the elements of draw -a -person test (DAP) in children with spectrum autism and attention deficit/hyperactivity disorders means that there are elements in drawing a person that can be linked to the diagnosis of children with these disorders.