چکیده:
پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- همبستگی بوده، باهدف بررسی نقش سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتار و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در استفاده مفرط از تلفن همراه در نوجوانان صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان شهرستان کلاله مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه آماری 240 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، مقیاسهای بازداری/ فعالسازی رفتار و مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه استفاده شد و تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون در SPSS-19 انجام شد. نتایج حاصل شده، نشان داد که راهبردهای پذیرش (r=0/23)، تمرکز مجدد مثبت (r=0/26)، ملامت خویش (r=0/22)، نشخوارگری (r=0/23)، فاجعه سازی (r=0/26) وفعالسازی رفتار/ تفریح (r=-0/17) با استفاده مفرط از تلفن همراه همبستگی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فعالسازیرفتار/ تفریح، با تبیین 0/03 درصد واریانس استفاده مفرط از تلفن همراه راپیشبینی میکند. همچنین راهبردهای فاجعه سازی، ملامت دیگران و ملامت خود با تبیین 0/11 درصد واریانس استفاده مفرط از تلفن همراه را پیشبینی نموده اند. طبق این یافتههامیتوان گفت که توجه به اقدامات آموزشی و تربیتی در راستای ارتقای راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و درمانهای مبتنی بر سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتار، بهعنوان تلاش پیشگیرانه و بنیادین جهت کاهش رفتارهای آسیبزا مانند استفاده مفرط از تلفن همراه میتواند موردتوجه متخصصان و مربیان کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره هجدهم، فروردین ماه 1397، صفحات 17-1 چکیده پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- همبستگی بوده، باهدف بررسی نقش سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتار و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در استفاده مفرط از تلفن همراه در نوجوانان صورت گرفت.
- Wang - Kauer - Leung - Choliz - Lopez-Fernanadez Griffiths - Khang, Kim & Kim -Thomee - Mulvaney - Augner & Haccker - D Montjoye - Johansson -Lepp, Barkley & Karpinski - Lane emotional regulation - Yen از میان ویژگیهای شخصیتی، بارزترینویژگی، سیستم بازداری/ فعالسازیرفتار 1 است که چارچوب مفیدی را برای فهم انگیزش 2 و شخصیت 3 فراهم میکند (باری و رابینز 4 ، 2013).
تحقیقات تحولی، نظم جویی هیجان را بهعنوان یک عامل درونی و بیرونی درگیر در نظارت، ارزیابی و سازگاری واکنشهای هیجانی برای دستیابی به اهداف تعیینشده، Inhibition and behavioral activation system Motivation Personality - Bari & Rabbins Reinforcement Sensitivity Theory Gray - Smilie - Carver & White - Alloy - Newman - Lin & Tsia distress - MacAndrew & Steele تعریف نمودهاند (تامپسون 1 ، 1994؛ اندامی خشک، 1392) که با طیف مختلفی از مشکلات روانشناختی، از جمله اعتیاد پذیری همراه میباشد (امیری و همکاران، 1394؛ درخشانی و همکاران، 1394؛ داو و لوکستن 2 ، 2004).
اما از آنجایی که متغیرهای دیگری نیز احتمالا در ایجاد یا تعدیل این آسیب مؤثر هستند، شاید یکی از مهم ترین دلایل ضعیف بودن شدت رابطه حاصل شده از نتایج این مطالعه، وجود متغیرهایی همچون تفاوت های فردی و عوامل خانوادگی می تواند باشدکه اثر راهبردهای نظم جویی هیجانی و سیستم بازداری/فعالسازیرفتار را تعدیل کرده و باعث کاهش ضریب همبستگی این متغیرها با استفاده مفرط از تلفن همراه گردیده Auerbach Keough Lan McLaughlin - Axelrod - Gratz & Tull است.