چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی با رویکرد کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را همه اساتید هیات علمی (تمام وقت) دانشگاه آزاد اسلامی تهران تشکیل می دهد، که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی برحسب جدول مورگان ابتدا از هر دانشگاه 4 دانشکده و سپس از هر دانشکده به نسبت طبقه های جنس، سن و تحصیلات تعداد 800 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته کارآفرینی، تولید علم و آینده نگاری می باشد. به منظور روایی صوری پرسشنامه از نظرات خبرگان و صاحبنظران استفاده گردید و نیز پایایی پرسشنامه ها نیز بااستفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد و عدد 8/0 بدست آمد که نشاه دهنده پایایی بالای75/0 و مورد قبول می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و بسته نرم افزاری LISREL با روش تحلیل عاملی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و بسته نرم افزاری LISREL با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، معادله های ساختاری و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین در نظام آموزشی ایران به ترتیب افعال سازمانی، نگرش فردی، انعطاف پذیری، پاداش، رهبری کارآفرین، فرهنگ کارآفرین است. ابعاد و مولفه های آینده نگری در نظام آموزشی ایران به ترتیب شامل صورت بندی، پویش، پیش بینی، اجرا است. ابعاد و مولفه های تولید علم در نظام آموزشی ایران به ترتیب انگیزشی، ساختار، حمایت دانشگاه، آموزش محور بودن دانشگاه ها، سیستم مدیریت دانش یک پارچه، روحیه همکاری پژوهشی، محدودیت در تامین منابع مالی است. دانشگاه کارآفرین بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی تاثیر معناداری دارد و در نهایت با استفاده از نرم افزار لیزرل، 97 گویه پرسشنامه (هر سه پرسشنامه) ، وارد تحلیل عاملی تاییدی شدند. مدل نهایی پژوهش برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد تایید شد. و مقدار این شاخص در این مدل (063/ 0) است که برای مدل طراحی شده در این پژوهش، نشان از برازش مناسب ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش دارد.
The aim of this study is to provide a Presentation a model for creating an entrepreneurial University based on Futures study technique and since in the education system in Iran. This study is a qualitative methodology. The research method was descriptive-Field Study measurement. The statistic sample was chosen from Islamic Azad university faculties (800 individuals). The research sample was chosen by Random Stratified sampling. The techniques used to collect the data were based on three questionnaires: (entrepreneurial، Futures study technique and since Questionnaires). By using data analysis through SPSS and Lisrel software showed، (descriptive and inferential، regression and factor analysis methods) The results showed that 6 dimensions creating entrepreneurial University in Iran’s Educational system Including Organizational acting، Attitude، Flexibility، Compensation، Entrepreneurial Leadership، entrepreneurial culture. There are 4 dimensions creating university based on Futures study technique in Iran’s Educational system including Model philosophy، Theatrical foundation، Administrative level، evaluated system. There is 7 dimensions creating since University in Iran’s Educational system Including Motivation، Structure، University supporting، University based on education، Knowledge Management System، Co working research، Limiting in Financing. entrepreneurial University effected on Futures study technique in the education system in Iran. Entrepreneurial University effected on since in the education system in Iran. Benefiting from confirmatory factor analysis using LISREL software، 97 questions (all three questionnaires)، were subjected to confirmatory factor analysis. The final model of the study was confirmed with the indices of fit and the standardized coefficients.
خلاصه ماشینی:
"گرچه مطالب فوق ضرورت های اساسی اجرای این طرح را نشان میدهد، لیکن به منظور بیان دقیق تر اجرای این پژوهش ، محقق در صدد پاسخ به این سوال است که مدل مناسب برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران کدام است ؟ در مورد کارآفرینی و رابطه آن با تولید علم و آینده نگاری پژوهش هایی انجام شده که به آن پرداخته میشود: بورردین (٢٠١٤ ,Bourdieu) نیز در مطالعه خود تحت عنوان ارائه الگوی راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی سوئد پرداخته که در این پژوهش اینگونه بیان میکند: کارآفرینی فرایند بلند مدت آموزشی و پرورشی است که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور به ویژه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است .
(٢٠١٤ ,Leas) در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر بر توسعه کار آفرینی در نظام آموزش های علمی کاربردی کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی از نظر آموزشگران و دانشجویان اظهار داشته که مسأله بیکاری نه فقط یکی از اساسی ترین مسائل اجتماعی کشور محسوب میشود بلکه با توجه به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته میتوان آن را مهم ترین چالش اجتماعی- اقتصادی چند دهه آینده نیز به حساب آورد.
مدل مناسب برای ایجاد دانشگاه کارآفرین مبتنی بر تکنیک های آینده نگاری و تولید علم در نظام آموزشی ایران کدام است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) برازش مدل نهایی پس از بررسی و تائید الگوی اندازه گیری در گام اول ، در گام دوم برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری در قالب تحلیل مسیر استفاده شده است ."