چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان دختر شهر زنجان بود. حجم نمونه در این پژوهش 200 نفر دانشجوی دختر بودند که، به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای از بین دانشجویان شهر زنجان انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی براون و رایان، پرسشنامه تنیدگی ادراک شده کوهن، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه هوش هیجانی شات و همکاران بودند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد، که بین متغیرهای ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده همبستگی چندگانه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، که ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی 51 درصد تنیدگی ادراک شده را تبیین می کند. یافته های پژوهش از اهمیت ذهن آگاهی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در کاهش تنیدگی ادراک شده حمایت می کند.
The Role of Mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence in Predicting Perceived Stress in female students
The aim of the present Study was to investigate the relationship of Mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence with Perceived Stress in female students of Zanjan Azad University. The participants of this study were 200 female students, who were selected by Stratified random cluster sampling method. The instruments used in this study were the mindfulness questionnaire Brown and Ryan, Sherer's Self-Efficacy Questionnaire, emotional intelligen shot and Cohen Perceived Stress. Data were analyzed, using person correlation and multiple regression. The results correlation coefficient showed there was significant multiple correlations between mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy with perceived stress. In addition The regression analysis showed that a linear combination variables mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy predictor variables explained about 59 percent of perceived stress. The finding support the importance of mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy in predicting reducing perceived stress
خلاصه ماشینی:
نتـایج ضریب همبستگی نشان داد، که بین متغیرهای ذهن آگاهی ، خودکارآمدی عمـومی و هـوش هیجـانی بـا تنیدگی ادراک شده همبستگی چندگانه وجود داشت .
همچنین نتایج تحلیل رگرسـیون چندگانـه نشـان داد، که ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ذهن آگاهی ، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجـانی ٥١درصـد تنیدگی ادراک شده را تبیین می کند.
به عبارت دیگر طبق نتایج این پژوهش ، هرچه هوش هیجانی فـرد بـالاتر باشـد، ذهـن آگـاهی بیشتری به همراه داشته ونتیجۀ آن کاهش تنیدگی ادراک شده بوده است .
Por Barriball Fitzpatrick & Roberts 3.
Lombas Martín-Albo Valdivia & Jiménez 4.
لذا همـۀ روان شناسـان بـر این نکته اتفاق نظر دارند که از جمله موارد مهم در بررسی وضعیت سلامت روانـی افـرادو از جمله دانشجویان ، تنیدگی است که درطی سال های تحصیل نحوۀ برخـورد دانشـجو بـا انـواع استرس ها (از طریق هوش هیجانی ) بسیار حائز اهمیت است .
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش رابطۀ ذهن آگاهی ، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده بررسی شد.
Nejati, Vahid; Zabih Zadeh, Abbas & Nik Farajm, Mohammad Reza.
The instruments used in this study were Brown and Ryan mindfulness questionnaire, Sherer's Self-Efficacy Questionnaire, Schutte emotional intelligen scale and Cohen’s Perceived Stress scale.
The results of correlation coefficient showed that there were significant multiple correlations between mindfulness, emotional intelligence and general self- efficacy with perceived stress.
The finding supports the importance of mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy in reducing perceived stress.
Key words mindfulness, general self-efficacy, emotional intelligence and perceived stress.