چکیده:
هدف: بررسی اثربخشی مداخله روانی- آموزشی بر کیفیت زندگی، سلامت روانی و بهشیاری بیماران مبتلا به بیماری MS بود.
روش: ۲۴ بیمار MS مراجعه کننده به کلینیک تخصصی بیماران MS که ملاک¬های ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. دو گروه نیز به صورت تصادفی در گروه¬های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای اندازه¬گیری متغیرهای پژوهش از ابزارهای مقیاس کیفیت زندگی، مقیاس سلامت روانی و مقیاس بهشیاری استفاده شد. ابتدا هر دو گروه پرسشنامه¬های پیش¬آزمون را تکمیل نمودند. سپس افراد گروه آزمایش تحت مداخله روانی- آموزشی به مدت ۸ جلسه ۱۵۰ دقیقه ای و یک روز تمرین هشیاری قرار گرفتند و افراد گروه کنترل تنها درمان دارویی را ادامه دادند. در نهایت هر دو گروه پرسشنامه¬های پس آزمون را کامل کردند.
یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله روانی- آموزشی کیفیت زندگی و بهشیاری بیماران مبتلا به MS را به طور معنادار بهبود بخشید. سلامت روانی بیماران بعد از مداخله روانی- آموزشی تغییر قابل توجهی نداشت. بر اساس نتایج این پژوهش نتیجه گرفته می شود که این مداخله می¬تواند به عنوان یک درمان مکمل مناسب و تاثیرگذار برای افراد مبتلا به بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"Restless Legs Syndrome (RLS) نکته قابل توجه در این میان ، وجود مزایای متعدد مداخلات شناختی- رفتاری، ازجمله ساختارمند بودن ، فرهنگ پذیر بودن ، عینی و قابل سنجش بودن نتایج درمان و داشتن شواهد پژوهشی اثربخشی در بین بیماران مبتلا به MS است ؛ هرچند مداخله های روان شناختی به دلیل هزینه های بالای درمان ، عدم حضور مداوم بیمار در جلسات درمانی به دلیل شرایط متغیر بیماری و نیز ضرورت مهارت درمانگر در آنها، اغلب با محدودیت هایی در اجرا همراه است .
بنابراین ، با توجه به افزایش روزافزون ابتلا به بیماری MS و همچنین تاثیر مشاهده شده مداخلات روان شناختی در کاهش علایم بیماریهای مزمن ، هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مدل مداخله روانی- آموزشی بر شاخص های کیفیت زندگی و سلامت روانی در بیماران مبتلا به MS بود.
درمان ها و مداخلات روان شناختی که تاکنون برای این بیماران طراحی و اجرا شده است ، اغلب به صورت اختصاصی به یک یا چند حوزه از علایم بیماران محدود بوده است ولی در پژوهش حاضر تلاش برای هدف قرار دادن ابعاد مختلف مشکلات این بیماران و درگیر کردن آنها در یک مداخله روانی- آموزشی هشت هفته ای کاهش استرس براساس بهوشیاری شامل موضوعات زیر بود: ١- بیماری MS، علایم و درمان ؛ ٢- ارتباط موثر؛ ٣- راهبردهای حل مساله ؛ ٤- انواع سبک های مقابله ؛ ٥- آموزش تغذیه صحیح در بیماری MS و نیز نقش فیزیوتراپی به عنوان یکی از درمان های مکمل در این بیماری.
از دیگر دلایل احتمالی مغایرت یافته پژوهش حاضر با دیگر پژوهش های مرتبط در زمینه سلامت روانی بیماران مبتلا به MS، میتوان به مقیاس مورد استفاده در این پژوهش اشاره کرد که به بررسی ابعاد بهزیستی روان شناختی و درماندگی روان شناختی در جمعیت عادی میپردازد."