چکیده:
پژوهش حاضر از نظر روش ترکیبی بوده و در سه مرحله انجام شده است. دو مرحله اول از نظر روش کیفی بوده و در آنها، با استراتژی تئوری داده بنیاد، مؤلفهها و مفاهیم دو سازه ”هوشیاری محیطی اسلامی“ و ”کیفیت ارتباط اسلامی“استخراج شدهاند. در مرحله سوم، با استفاده از طرح شبه آزمایشی، تأثیراین دو مفهوم روی نگرش مشتریان مورد بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج حاصل، برای سازه کیفیت ارتباط اسلامی سه مؤلفه ارتباط فروش، ارتباط عمومی، و ارتباط شخصی و برای سازه هوشیاری محیطی اسلامی دو مؤلفه هوشیاری محیطی طبیعی، و هوشیاری محیطی عمومی تعیین شدند. همچنین در ادامه، با تکنیک تحلیل توأمان سه سناریو از بین نه سناریوی محتمل انتخاب و بعنوان ابزار مداخله در طرح شبه تجربی و آزمون فرضیات تفاوتی مورد استفاده قرارگرفتند. نتایج آزمون فرضیات در مرحله آخر نشان میدهد که اولاً، نگرش مشتری در شرکت های با هوشیاری محیطی اسلامی بالا، مثبتتر از نگرش مشتری در شرکت های بدون هوشیاری محیطی اسلامی است، ثانیا، نگرش مشتری در شرکت های با کیفیت ارتباط اسلامی بالا، مثبتتر از نگرش مشتری در شرکت های بدون کیفیت ارتباط اسلامی است، و ثالثاً، مخاطبان بین این دو ابزار روابط عمومی تفاوتی قائل نشدند. شایان ذکر است که، مفهوم سازی هوشیاری محیطی و کیفیت ارتباط در سبک زندگی اسلامی،نوآوری این پژوهش محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
هوشياري محيطي و کيفيت ارتباط در کسب و کار اسلامي و 1 تأثير آنها بر عملکرد شرکت 2 حسين عماري 3* دکتر حسين وظيفه دوست 4 دکتر هاشم نيکومرام چکيده پژوهش حاضر از نظر روش ترکيبي بوده و در سه مرحله انجام شده است .
پژوهش هاي زيادي در باب هوشياري محيطي و کيفيت ارتباط در کشورهاي مختلف و صنايع متعدد انجام شده ولي در هيچ کدام، تأثير اين دو ابزار روابط عمومي به صورت توأمان در يک طرح شبه تجربي بر روي عملکرد شرکت مورد بررسي قرار نگرفته است .
1 - (Hallaq, 2005) 2 - (Gummesson, 1987) 3 - (Dwyer and Oh in, 1987) 4 - (Crosby et al.
, 1995) 2 - (Hart and Ahuja, 1996) 3 - (Ann et al.
, 2002) 3 - (Woo and Cha, 2002) 4 - (Henning-Thurau et al.
همچنين در اين پژوهش ، نقش ميانجي ارزش ادراک شده توسط مشتري و کيفيت ارتباط با مشتري در رابطه بين استراتژي بازاريابي و وفاداري نيز مورد بررسي قرار گرفته است .
اين شرکت براي ايجاد مناسبات هوشياري محيطي مطلوب با ذي نفعان ، علاوه بر انجام تبليغات، روي فعاليت هاي مديريت محيط از مثبت و نبود کيفيت قبيل : آلودگي هوا، اتلاف منابع طبيعي ، از بين بردن زيبايي طبيعت ، دفع مواد سمي در ارتباط خاک ، رعايت بهداشت ، اختلال در آرامش رواني مردم ، و سوء استفاده از اموال عمومي و دولتي، سرمايه گذاري مناسبي انجام داده است .