چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است تا با تحلیل اشعار وحشی بافقی، در چارچوب نظریه معناشناسی، میزان کاربرد هر یک از طرحوارههای تصویری حرکتی، حجمی و قدرتی را در شعر این شاعر جهت خلق معنا بررسی کند. به این منظور تعداد 66 رباعی وحشی بافقی گزینش شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند. از تعداد 264 مصراع پیکرة برگزیده از مجموع 66 رباعی، در 114 مورد از طرحوارههای تصویری جهت مفهومسازی استفاده شده است که بیشترین سهم را نیز طرحوارههای حرکتی داشتهاند. افعالی نظیر گذشتن، شتافتن و رفتن که بر حرکت دلالت داشته و بسته به موضوع سخن شاعر، استفاده شدهاند، نشان از اهمیت موضوع مقاله حاضر دارد. پس از آن طرحوارههای حجمی با دلالت بر موضوعاتی چون دام و عزلت در مکانی محصور و عمدتاً همراه با غم و اندوه و طرحوارههای قدرتی با در بر گرفتن مفاهیمی چون هجران و فراق و آنچه از نظر شاعر ممنوع نامیده شده بیشترین فراوانی را دارند.
One of the principles of cognitive semantics is the corporatization of the concepts. Language users build basic conceptual structures according to their physical experiences in the world through which they can trigger the whole meaning and interpret other more abstract events. Mark Johnson categorized these concrete experiences under the name of “image schema” theory and divided it into 3 subcategories called path schema، containment schema and force schema. Accordingly this paper tries to analyze Vahshiye Bafghi poems to figure out the extent at which this salient poet has used these tools to convey meaning. For this purpose، 66 out of Bafghi’s quatrains which include 264 hemistiches، has been selected. The analyses revealed that 114 cases the poet has used the image schema to convey meaning. In most cases، the path schema has been used with verb like “pass، hasten، and go” which imply some sort of motion. After that، the containment schema، using words such as snare and seclusion، have the most share in meaning construal. And finally the force schema with using expressions which imply separation and banned items، have been used by Bafghi to facilitate the process of decoding and interpretation on his intentions.
خلاصه ماشینی:
کاربرد طرحوارههای تصویری در رباعیات وحشی بافقی از دیدگاه معناشناسی دکتر الخاص ویسی 1 فاطمه دریس 2 چکیده پژوهش حاضر بر آن است تا با تحلیل اشعار وحشی بافقی، در چارچوب نظریه معناشناسی، میزان کاربرد هر یک از طرحوارههای تصویری حرکتی، حجمی و قدرتی را در شعر این شاعر جهت خلق معنا بررسی کند.
پس از آن طرحوارههای حجمی با دلالت بر موضوعاتی چون دام و عزلت در مکانی محصور و عمدتا همراه با غم و اندوه و طرحوارههای قدرتی با در بر گرفتن مفاهیمی چون هجران و فراق و آنچه از نظر شاعر ممنوع نامیده شده بیشترین فراوانی را دارند.
این پژوهش بر آن است تا در چارچوب رویکرد شناختی و با در نظر گرفتن نظریة مطرح شده توسط مارک جانسون، نحوة بهکارگیری این طرحوارهها را در اشعار وحشی بافقی بررسی نماید.
پیشینة تحقیق از زمان مطرح شدن نظریة طرحوارههای تصویری توسط جانسون، تحقیقات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.
به تصویر صفحه مراجعه شودشکل (5): طرحوارة قدرتی نوع سوم از میان برداشتن مانع و ادامة مسیر 2 (همان: 47) - blockage - Removal of restraint حال در ادامه به تحلیل و بررسی نمونههای مورد نظر با تکیه بر چارچوب نظری تحقیق پرداخته میشود.
در بیت دوم، مفهوم درون و یا بیرون بودن از ظرف، که در تعریف طرحوارة حجمی آمد، با تصویری که در آن «بند»ی که شاعر به دلیل حضور در درون آن خود را «مرغ قفس» میخواند، برای انتقال معنای «در دام اسارت بودن» و رهایی از این دام به کار برده شده است.