چکیده:
این پژوهش با توجه به دستآوردهای «میخاییل بختین» (1975-1895) آهنگ آن دارد که «شعار» در داستانهای «سیمین دانشور» را کندوکاو نماید. پیش پندار آغازین این جستار آن است که دانشور روند داستاننویسی را به سوی «گزارههای شعاری» کشانده است. هر چه از نخستین نوشتههای او به پایان آنها نزدیک میشویم، گرایش به شعار چنان گسترده میشود که داستان، ماهیت خود را از دست داده و بیشتر نقش و نگاشتی از تکگویی در آن دیده میشود. از این رو گرایش به «شعار» که یکی از نشانههای متنِ تکگوست، «چندصدایی» را در این داستانها بسیار کمرنگ ساخته است. این گزارههای شعاری چیده شده در داستان هستند، قلمرو خاصی ندارند و ماهیت آنها گفتوگویی نیست؛ بنابراین مکالمه پویا نیز در این بخشها وجود ندارد. این نوشتار با یاری از اندیشهها و نوشتههای بختین به بررسی نوشتار گزارهای در داستانهای دانشور پرداخته است. در این میان پنج زمینه در داستانها وجود دارد که بسترساز شعاریشدن داستانها گردیده است. این جستار، ویژگیهایی را که گزارههای شعاری در آن پدید آمدهاند، بررسی کرده است. گردآوری دادهها به پشتیبانی فن کتابخانهای و فیشبرداری انجام یافته، همچنین دادههای آماری که بر پایه «واحد جمله» گردآوری گشتهاند، نمودار پراکندگی شعارها در داستانهای کوتاه و بخشهای چندگانه رمانها است که بررسی آن با روش «تحلیلی–توصیفی» انجام شده است.
While reading a story، our presupposition is that characters get involved in dialogues created by the writer."Polyphony" is partly about these dialogues among characters and /or between the character and the narrator.
In Daneshvar's stories، however، characters are mostly involved in dramatic monologues. These monologues are usually propagandist propositions which are variously put in the form of sentences that might continue for pages in a novel or a short story. This paper calls these running sentences "resolutions".The hypothesis here is that as one reads Daneshvar's various texts (either short stories or novels) in the chronological order of their creation، their tendency towards propagandist propositions increases considerably. Therefore، stories that could have been genuine samples of polyphonic texts had turned into ideological monologues.Therefore، these texts develop their own stories in the form of a monologue or they present some characters whose variety does not refute the fact that they are all spokespersons of the author herself. In other words، their voice belongs to the author.
Based on Bakhtin's ideas and notions، this paper analyzes the propositional texts that are written by Daneshvar. It also reveals how the author gets fascinated and absorbed by her own voice which is conveyed through the characters' discourse. This library-based study tackles the issue through a descriptive –analytical point of view.