چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری تحول آفرین و قابل اعتماد بر توانمندسازی تیمی با میانجی گری سرمایه روانشناختی تیمی، در شرکت توزیع نیروی برق اهواز در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، ۲۲۶ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه های رهبری تحول آفرین، رهبری قابل اعتماد، سرمایه روانشناختی تیمی و توانمندسازی تیمی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS-۲۲ استفاده شده است. با توجه به شاخص های برازش، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های مستقیم نیز نشان داد که رهبری تحول آفرین و رهبری قابل اعتماد بر توانمندسازی تیمی و سرمایه روانشناختی تیمی اثر مثبت مستقیم داشتند. همچنین، نقش میانجی گر سرمایه روانشناختی تیمی در رابطه میان رهبری تحول آفرین و رهبری قابل اعتماد با توانمندسازی تیمی تایید شد.
INTRODUCTIONToday، human resources، as one of the most valuable organizational assets، are considered the most important competitive advantage and the rarest resource in knowledge-based economy. To create innovative and novel ideas and to respond effectively to changes that occur in the workplace، human resource may be the most important intangible asset that is used to empower employees. In the present era، empowerment is known as an instrument by which managers will be able to fully manage today's organizations.
THEORETICAL FRAMEWORKTransformational Leadership
Transformational Leadership changes thoughts and attitudes of followers and motivates them to higher levels of effort and performance. These leaders are directed toward a shared vision and encourage their followers to have further efforts to implement it.
Authentic Leadership
Authentic leadership is a behavioral pattern of leadership and the result of good personality traits. It develops good business relationships and transactions with employees، positive psychological potency، and ethical climate in the organization which leads to the development of self-awareness، internalized moral views، balanced processing of information، and transparency in relations with the employees. It also entails improving the process of self-actualization in employees.
Team Psychological Capital
Collective psychological capital has been defined as the team’s shared positive appraisal of their circumstances and probability for success under those circumstances based on their combined motivated effort and perseverance. It contains four components of team efficacy، team optimism، team hope، and team resilience.
Team Empowerment
Team empowerment is defined as increased task motivation that is due to team members’ collective، positive assessments of their organizational tasks. Teams experience empowerment contains four components of competence، meaning، autonomy، and influence.
METHODOLOGYThe study population included all employees of power distribution companies of Ahvaz in 2016. 226 individuals were selected to form the sample of the study. To colect data، Transformational Leadership، Authentic Leadership، Team Psychological Capital، and Team Empowerment questionnaires were used.
RESULTS and DISCUSSIONBased on the findings of fit indices، the final model has a good fitness. The results of the test of direct assumptions showed that transformational leadership and authentic leadership had direct positive effect on team empowerment and team-based psychological capital. In addition، the mediating role of team-based psychological capital in the relationship between transformational leadership and authentic leadership، and team empowerment was confirmed.
CONCLUSIONS and SUGGESTIONSBased on the results of this research، one practical and important suggestion for managers and organizations is that for empowering individuals and having empowered teamworks، organizations can consider two things; having programs to provide leaders with features and capabilities of transformational and authentic leadership، using psychological capital، and developing interventions in the team level.
خلاصه ماشینی:
"در تیم هایی با سطح بالای سرمایۀ روانشناختی، اعضای تیم باور دارند که قادرند با اعتماد به ________________________________________________________________ 1- Vicarious Learning تواناییها، شایستگیها و مهارت های خود و نیز داشتن استقلال و خودمختاری، اهداف تیمی خود را دنبال کنند؛ با پیگیری این اهداف و رسیدن به آن ها، میتوانند تفاوتی مثبت و مهم را در تیم و سازمانشان ایجاد کنند؛ و نیز با به نتیجه رسیدن تلاش های معطوف به هدف ، اعضای تیم احساس میکنند که اهدافی مهم و معنادار را دنبال کرده اند )٢٠٠٨ ,Luthans &Avey, Hughes, Norman (.
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش ، پیشنهاد عملی و مهم این تحقیق برای مدیران و سازمان ها عبارت است از این که سازمان ها به منظور توانمند ساختن افراد و نیز داشتن تیم ها و گروه های کاری توانمند میتوانند دو اقدام را در این راستا موردتوجه قرار دهند؛ برنامه هایی در جهت پرورش رهبرانی با ویژگیها و قابلیت های رهبران تحول آفرین و قابل اعتماد و نیز به کارگیری مداخلات توسعۀ سرمایۀ روانشناختی در سطح تیمی.
با توجه به نقش تأثیرگذار سرمایۀ روانشناختی تیمی در رابطۀ میان سبک های رهبری تحول آفرین و قابل اعتماد و توانمندسازی تیمی، پیشنهاد میشود که سازمان ها مداخلاتی را در سطح تیمی جهت پرورش و توسعۀ منابع روانشناختی مثبت (کارآمدی تیمی، امیدواری تیمی، خوش بینی تیمی و تاب آوری تیمی) در میان اعضای تیم به کار بندند."