چکیده:
فن شعر در پیکرة فلسفة اسلامی نه تنها ماهیت منطقی داشته و دارد، بلکه بنیاد فلسفة هنر فیلسوفان مسلمان نیز قلمداد میشود. یکی از پرسشهای مهم در این دو قلمرو، چرایی بررسی فن شعر بعنوان یکی از ابواب منطق نهبخشی و سپس کنار نهادن آن در منطقهای دوبخشی و اکتفا به مطالعة حداقلی آن تحت عنوان مخیلات، توسط ابنسینا است. ابنسینا در آثار مختلف خود روند ثابتی را در اینباره طی نکرده و بمرور، برخی بخشها از جمله فن شعر را کنار مینهد. این جستار بر آن است که ابتدا بر اساس تعریف منطق و شعر، رابطة روششناسانة این دو را واکاوی کند و سپس رهیافتهای ابنسینا برای الحاق فن شعر به منطق را بررسی و تبیین نماید.
In the view of Muslim philosophers، the art of poetry not only enjoys a logical nature in Islamic philosophy but also constitutes the basis of the philosophy of art. One of the important questions in the realms of poetry and logic addresses the reason for exploring poetry as a part of the nine-part logic and then abandoning it in two-part logics and being content with a minimum study of this art by Ibn Sina under the title of imaginal matters (mukhayyalat). Ibn Sina does not follow a consistent process in this regard in his various works and gradually leaves aside certain parts، including the art of poetry. This paper aims to investigate the methodological relationship between logic and poetry based on their definitions and، then، examine and clarify Ibn Sina’s strategies for joining poetry to logic.