چکیده:
هدف از این پژوهش مفهوم¬پردازی و تبیین نقش کارآفرینی استراتژیک و عناصر نظام دانشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی است. در این مطالعه با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و بهکارگیری روش توصیفی ـ تحلیلی نخست مفاهیم کارآفرینی، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن شرح و سپس مفهوم اقتصاد مقاومتی و نقش عناصر پنج¬گانه نظام آموزش عالی در دستیابی به اقتصاد مقاومتی در بستر کارآفرینی استراتژیک بهتفصیل ارائه شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی میباشد. ازآنجاکه در پژوهش حاضر منابع و مراجع موجود فیشبرداری و در راستای هدف پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، نمونهگیری انجام نشده و منابع و مراجع در دسترس بررسی و تحلیل شده است. عمده¬ترین نتایج پژوهش نشان داد که دانشگاه¬ها و مراکز آموزش عالی برای اینکه بتوانند ضمن تولید محصولات جدید، اثربخشی خود را افزایش داده و در جهت اقتصاد مقاومتی پیشرو و تاثیرگذار باشند، باید بتوانند نوآوری را در عناصر، اجزا و ارکان مختلف شامل مدیریت، اعضای هیئت علمی و کارکنان، دانشجویان، عناصر برنامه درسی و نظام ارزشیابی و سنجش خود در جهت کارآفرینی استراتژیک به کار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"عمدهترین نتایج پژوهش نشان داد که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای اینکه بتوانند ضمن تولید محصولات جدید، اثربخشی خود را افزایش داده و در جهت اقتصاد مقاومتی پیشرو و تأثیرگذار باشند، باید بتوانند نوآوری را در عناصر، اجزا و ارکان مختلف شامل مدیریت، اعضای هیئت علمی و کارکنان، دانشجویان، عناصر برنامه درسی و نظام ارزشیابی و سنجش خود در جهت کارآفرینی استراتژیک به کار گیرند .
بنابراین با توجه به آنچه گفته شد پرسشهای پژوهش عبارت است از اینکه: اولا، کارآفرینی استراتژیک چیست و ابعاد آن شامل کدام مقولهها و زمینهها میباشد؟ ثانیا، مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست و کارآفرینی استراتژیک چگونه میتواند در دستیابی به اقتصاد مقاومتی نقشآفرین باشد یا به عبارت دیگر وجه اشتراک این دو مقوله به چه صورت است؟ ثالثا دانشگاهها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای علمی و فرهنگساز جامعه چطور میتوانند با بهرهگیری از مزیتهای کارآفرینی استراتژیک، در رسیدن به اقتصاد مقاومتی مؤثر باشند و نقش و مسئولیت هر یک از اجزای این نظام آموزشی در تحقق این هدف چیست؟ مبانی نظری برای ورود به گفتمان اقتصاد مقاومتی و تبیین سهم کارآفرینی استراتژیک لازم است نخست مفاهیم مربوط شرح داده شود.
ب) نقش اعضای هیئت علمی از وظایف اساتید دانشگاه میتوان به جهتدهی فعالیتهای علمی ـ پژوهشی دانشگاهها و رسالههای مطالعاتی دانشجویان در راستای مرتفعشدن معضلات کشور و مسائل بنیادین مرتبط با توسعه پایدار اشاره کرد؛ بهطوریکه از دانشگاهیان انتظار میرود در تحقق اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر دانش و فناوری است پیشگام بوده و بر نقش کارآفرینی استراتژیک به عنوان یک مزیت رقابتی تأکید داشته باشند؛ زیرا تغییر پارادایمها و مفروضات بنیادین بشری صرفا در توان دانشگاهها و نهادهای تولید دانش است."