چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع ، چالش ها و فوایـد آمـوزش فراگیـر دانـش آمـوزان دیرآمـوز از دیـد مدیران مدارس استان خراسان شمالی بود. به دلیل محدود بودن تعداد دانـش آمـوزان دیرآمـوز کـه در برنامـه آموزش فراگیر شرکت داشتند همه مدیران مدارس فراگیر استان خراسان شمالی که دانش آموزان دیرآموز در آن مدارس تحصیل می کردند در پژوهش شرکت کردند. برای شناسایی موانع ، چالش هـا و فوایـد آمـوزش فراگیـر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون فریدمن و آزمون مجذور کای تحلیل شـدند. نتـایج نشان داد که از نظر مدیران ، موانع آموزش فراگیر همسنگ نیسـتند و بـه ترتیـب موانـع اداری و آموزشـی، موانـع اقتصادی و موانع فرهنگی اهمیت بیشتری دارند. در زمینه چالش های آموزش فراگیـر، مـدیران معتقـد بودنـد کـه چالش های آموزشی و اداری و چالش های اقتصادی اهمیت بیشتری دارند. در زمینه فواید برنامـه آمـوزش فراگیـر، مدیران معتقد بودند که فواید آموزشی فراگیرسازی به ترتیب اولویت عبارتند از: بهبود عزت نفس دانـش آمـوزان ، نزدیکی به محل تحصیل و فواید آموزشی. در پایان مقاله ، در باره نتایج و کاربردهای یافته ها بحث شده است .
خلاصه ماشینی:
"موانع ، چالش ها و فواید آموزش فراگیر دانش آموزان دیرآموز * از دید مدیران مدارس دکتر مجتبی امیری مجد١، آیت اله یوسفی چکیده هدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع ، چالش ها و فوایـد آمـوزش فراگیـر دانـش آمـوزان دیرآمـوز از دیـد مدیران مدارس استان خراسان شمالی بود.
واژگان کلیدی: آموزش فراگیر، دیرآموزان ، موانع ، چالش ها، فواید / مقدمه / یک قرن تجربه مربوط به ساختارهای مختلف آموزشی نشان میدهد کـه آمـوزش مجـزا که در آن ، افراد بر اساس ویژگیهای مختلف ، مثل معلولیت هـا، گـروه بنـدی مـی شـوند و تحت آموزش های ویژه و جـدا از همسـالان عـادی خـود قـرار مـی گیرنـد نتوانسـته اسـت پاسخگوی بسیاری از نیازهای واقعی این افراد به عنوان عضوی از اعضا یـک جامعـه انسـانی باشد(کاکاجویباری و هوسپیان ، ١٣٨٠).
ابزار اندازه گیری پرسشنامه موانع ، چالش ها و فواید فراگیرسـازی: ایـن پرسشـنامه توسـط محققـان و بـر اساس نتایج پژوهش های مشابه ومنابع تخصصی کودکان استثنایی ساخته شد و هدفش این بود که موانع ، چالش ها، و فواید آموزش فراگیر دانش آموزان دیرآمـوز را در مـدارس عـادی شناسایی کند.
مطالعه کرول و موزس (٢٠٠٠) نشان داد کـه مـدیران و معلمـان در برابـر فراگیرسـازی مقاومت می کنند زیرا اعتقاد دارند که نـوع و شـدت نـاتوانی کـودک و ناکـافی بـودن تـوان مدارس برای برآورده کردن نیازهای کودکان استثنایی عملا آموزش فراگیـر را نـاممکن مـی کند.
(2002) Mainstream teachers attitude towards inclusion / integration: a review of literature European Journal of special Needs Education 12(2)1-19.
Student teachers attitude towards the inclusion of children with SEN , Educational psychology 20 (2)."