چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی -رفتاری در
کاهش تعارض والد-نوجوان در بین نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح
پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از دانش آموزان دارای
تعارض بودند که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار سنجش
مقیاس نگرش نسبت به والد ثنایی( 1387 ) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جلسات
گروهی شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمع آوری شده
با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که مشاوره گروهی به شیوه شناختی-رفتاری موجب کاهش تعارض والد-نوجوان می شود(P>0/05). نتیجه تحقیق حاضر
می تواند مورد استفاده مشاوران مدرسه، مشاوران خانواده، دست اندرکاران امر بهداشت و
سلامت خانواده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"این نتیجه با نتایج تحقیقات زیادی که در حوزه درمان شناختی –رفتاری انجام شده از جمله تحقیق صالح زاده ابرقوئی (١٣٩٠) اثر بخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری بر افسردگی و بهزیستی روانشـناختی بیمـاران مبـتلا بـه صرع ، بخت آور (١٣٨٦) تأثیر درمان رفتاری - شناختی بر علائم اختلال استرس پس از سـانحه (PTSD) و افسردگی در جانبازان ؛حقایق (١٣٨٦) اثر بخشی گروه درمانی شناختی –رفتاری بر بهزیستی روانشناختی مرتبط با سلامت بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریـک پـذیر؛ باغبـان و همکاران (١٣٨٨) تأثیر شیوه درمانی شناختی - رفتاری بر میزان افسردگی دختـران ؛ خـدایاری فرد و همکاران (١٣٨٨) اثربخشـی درمانهـای شـناختی - رفتـاری فـردی و گروهـی بـر کـاهش نشانگان روانشناختی زندانیان رجایی شهر؛ شکوهی یکتا و همکاران (١٣٨٩) اثربخشـی آمـوزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی – رفتاری بر کنترل خشم مادران فرزنـدان کـم تـوان ذهنی ؛ سلگی و همکاران (١٣٨٦)تأثیر شناخت درمانی گروهـی بـر کـاهش افسـردگی بیمـاران مرد HIV مثبت ؛پدرام و همکاران (١٣٨٩) با عنوان اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری بـر درمان اختلال اضطراب ، افسردگی و ایجاد امیدواری در زنان مبتلا به سرطان سینه ؛ ترقی جـاه و حمدیـه (١٣٨٤)تـأثیر مشـاوره گروهـی بـا رویکـرد شـناختی - رفتـاری در کـاهش افسـردگی دانشجویان دختر؛ حاجتی و همکاران (١٣٨٧) تأثیر آموزش برنامـه ترکیبـی درمـان شـناختی - رفتاری با رویکرد مثبت گرایی بر پیشگیری خشونت نوجوانان ؛ فروزنده و دل آرام (١٣٨٢)تـأثیر رفتاردرمانی شناختی بر روشهای مقابله ای دانشجویان غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشـکی ؛ عـرب نژاد خانوکی (١٣٨٩) اثربخشی آموزش شناختی - رفتاری زوجین بر بهبود سبک تعـاملی زنـان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ؛ زاده محمدی (١٣٨٨) اثربخشی درمان شـناختی - رفتـاری بـر کاهش اضطراب و کاهش قند خون زنان مبتلا به دیابت نـوع ٢؛ کـامران پـور جهرمـی (١٣٨٠) اثربخشی درمان گروهی به روش شناختی - رفتاری بر کـاهش میـزان افسـردگی زنـان نابـارور؛ بیضایی زاده (١٣٨٧)تأثیر آموزش گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر کاهش استرس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ؛ کیانی و همکاران (١٣٨٩) تأثیر گروه درمانی شناختی - رفتـاری بر افزایش عزت نفس و کاهش ناامیدی نوجوانان مبتلا به بتـا تالاسـمی ؛ منـوچهری و همکـاران (١٣٨٤) اثربخشی مشاوره گروهی شناختی - عاطفی - رفتاری بر سلامت روان خانم های باردار ؛ محرابی و همکاران (١٣٨٧) اثربخشی آموزش مـدیریت اسـترس مبتنـی بـر نظریـه شـناختی - رفتاری بر کنترل قند خون و کاهش مشکلات هیجانی بیمـاران دیـابتی نـوع ١؛ احقـر (١٣٨٨) اثربخشی مشاوره گروهی با رویکـرد شـناختی – رفتـاری بـر سـلامت روان دانشـجویان دختـر؛ اوسبورن و همکاران (٢٠٠٦) با عنوان اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر افسردگی ، اضطراب و کیفیت زندگی شفا یافتگان از سرطان ؛ مک هیو و هیرون (٢٠١٠) اثربخشی درمان شـناختی - رفتاری بر اختلالات سوء مصرف مواد؛ اسـتوارتو چـاملس (٢٠٠٩) اثربخشـی درمـان شـناختی - رفتاری بر اخـتلالات اضـطرابی ؛هـارت و همکـاران (٢٠٠٥) تـأثیر آمـوزش گروهـی بـه شـیوه شناختی - رفتاری برافسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبـتلا بـه ام اس ؛ اسـتوارت و همکـاران (٢٠٠٩) اثربخشی و مقایسه درمان شناختی - رفتاری و درمان حل مساله بر افراد اقـدام کننـده به خودکشی همخوان است ."