چکیده:
زﻣﯿﻨﻪ: ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮاﻧﯽ ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮕﯽ ﺑﺎ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ دارد و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺗﺸﺨﯿﺺ آن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی زﺑﺎن ﺗﻮﺟّﻪ ﮐﺮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ آن ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻘﯿﺎس ﺑﻮﻣﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﭙﺮدازد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ آزﻣﻮن ﺳﺎزی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری: داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎی دوم و ﺳﻮم دﺑﺴﺘﺎن ﻫﺎی دوﻟﺘﯽ روزاﻧﻪ ﺷﻬﺮ اﻫﻮاز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ93-92 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ 400 داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ وﯾﮋه ﺑﺎزآزﻣﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ 160 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪ اوﻟﯿﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده آزﻣﻮن ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﻮد و ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری داده ﻫﺎ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و روش ﻫﺎی اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ( آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ،ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: اﻋﺘﺒﺎر آزﻣﻮن: ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﭘﺎﯾﻪ دوم(ﭘﺴﺮان0/90 و دﺧﺘﺮان0/73) و ﺑﺮای ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم (ﭘﺴﺮان 0/89 و دﺧﺘﺮان0/74) ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. در روش ﺑﺎزآزﻣﺎﯾﯽ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺮای ﭘﺎﯾﻪ دوم ( ﭘﺴﺮان 0/99 و دﺧﺘﺮان 0/88) و ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم (ﭘﺴﺮان 0/98 و دﺧﺘﺮان 0/98) ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ در ﺳﻄﺢ 0/01ﻣﻌﻨﯽ دار ﻫﺴﺘﻨﺪ. رواﯾﯽ آزﻣﻮن: ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻫﺸﺖ ﻣﺆﻟﻔﻪ آزﻣﻮن ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺳﺎزه واﺣﺪ را اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ در ﭘﺎﯾﻪ دوم ( 0/67 وارﯾﺎﻧﺲ ﭘﺴﺮان و 0/62 وارﯾﺎﻧﺲ دﺧﺘﺮان) و در ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم(0/61 وارﯾﺎﻧﺲ ﭘﺴﺮان و 0/66 وارﯾﺎﻧﺲ دﺧﺘﺮان) را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. رواﯾﯽ ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻫﻤﺘﺎ در ﭘﺎﯾﻪ دوم(ﺿﺮاﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ0/79 و 85/ 0 ﭘﺴﺮان و 0/70 و 0/67 دﺧﺘﺮان) در ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم (ﺿﺮاﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ0/86 و 0/81 ﭘﺴﺮان و 0/81 و 0/67 دﺧﺘﺮان)را ﻧﺸﺎن داد.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ آزﻣﻮن ﺣﺎﺿﺮ از اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ ﺳﺎزه و ﻣﻼک ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺧﻮردار است.
خلاصه ماشینی:
"(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١: نتایج تحلیل عاملی برای مؤلفه های آزمون در کودکان پایه ی دوم دبستان مولفه ها دختران پسران کلمات تک سیلابی 0/835 0/582 کلمات چند سیلابی 0/736 0/866 کلمات بی صدا 0/736 0/794 کلمات صدا دار 0/717 0/856 کلمات با حروف جدا از هم 0/677 0/864 کلمات با حروف سر هم 0/677 0/802 متن کتاب 0/664 0/861 متن جدید 0/454 0/884 نتایج بررسی روایی با آزمون همتا (همبستگی کارتهای ٧ و ٨ با آزمون غیررسمی خواندن) نشان دهنده ضرایب همبستگی٠/٧٩ و٨٥/ برای پسران و ٠/٧٠ و ٠/٦٧ برای دختران بودند که مقدار قابل توجهی است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢: نتایج تحلیل عاملی برای مؤلفه های آزمون در کودکان پایه ی سوم دبستان مولفه ها دختران پسران کلمات تک سیلابی 0/935 0/711 کلمات چند سیلابی 0/853 0/894 کلمات بی صدا 0/853 0/678 کلمات صدا دار 0/834 0/792 کلمات با حروف جدا از هم 0/821 0/781 کلمات با حروف سر هم 0/794 0/683 متن کتاب 0/763 0/860 متن جدید 0/626 0/813 نتایج بررسی روایی با آزمون همتا (همبستگی کارتهای ٧ و ٨ با آزمون غیررسمی خواندن) نشان دهنده ضرایب همبستگی٠/٨٦ ٠/٨١ برای پسران و ٠/٨١ و ٠/٦٧ برای دختران بودند که مقدار قابل توجهی است .
بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های به دست آمده مشخص شد که ؛ آزمون بومی که در این پژوهش بر اساس مؤلفه ها و ویژگیهای زبان فارسی طراحی شده در تشخیص و ارزیابی نارساخوانی از روایی و پایایی بسیار خوبی برخوردار است ."