چکیده:
شناخت ویژگی های بستر مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان، اولین قدم و مهمترین مساله
سازمان های امروزی محسوب می شود. بنابراین مطالعات تلفیقی و ترکیبی از نتایج پژوهش های
انجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، می تواند رویکرد جدیدی برای شناسایی راهکارهای جامع،
فراروی پژوهشگران قرار دهد. در این پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و
مقاله های انجام یافته در حوزه کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی ایران طی ده سال گذشته
(1383-1393)، با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2)، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج
فراتحلیل نشان می دهد که اندازه اثر کلی مطالعات در این حوزه 0/265 است. همچنین آزمون اندازه اثر Zفیشر نشان داد؛ بیشترین اندازه اثر متغیرها متعلق به متغیر خلاقیت (1/37) و پس از آن جو سازمانی (1/020) می باشد. طبق تقسیم بندی کوهن، متغیر توانمندسازی (0/510)، اندازه اثر متوسطی را نشان داد. همچنین اندازه اثر متغیر مدیریت مشارکتی (0/497)، متغیر اسختار کارآفرینانه( 0/485)، متغیر فرهنگ سازمانی (0/344)، متوسط گزارش شد. در تبیین این نتایج میتوان گفت توجه به کارآفرینی امری پویا بوده، نیازمند چیدمان مناسبی از عواملی چون نیروی انسانی خلاق، فرایندها و زیر بنای ساختاری سازمان است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و مقاله های انجام یافته در حوزه کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی ایران طی ده سال گذشته (١٣٩٣-١٣٨٣)، با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA٢)، مورد بررسی قرار گرفت .
روش فراتحلیل در این مطالعه از این جهت مهم محسوب می شود که فرصتی برای مرور مسیر پیموده شده سایر پژوهش گران فراهم می نماید و با این بازنگری واقع بینانه دستاوردهای آنان مقایسه و جمع بندی می گردد تا قابل استفاده در طرح های عملیاتی و تصمیم گیری مدیران سازمان های ورزشی شود.
جدول ١، نتایج تلفیق متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) این تحقیق ، براساس داده های ارائه شده در گزارش هریک از پژوهش های مورد نظر، به محاسبه اندازه اثر متغیر کارآفرینی پرداخته است .
این یافته با تحقیق اشفورت (١٩٨٩)، سیه گال و گاردنر (٢٠٠٣)، مبنی بر اینکه احساس مؤثر بودن و ارتباط با سرپرست ، روابط عمومی با سازمان و کار گروهی، اثربخشی تیمی و مدیریت مشارکتی بر میزان کارآفرینی سازمانی موثر است ، همخوان می باشد (٢٦).
در اکثر تحقیقات مورد مطالعه ، فقط به وجود رابطه بین عوامل و متغیرها اشاره شده بود و سخنی از میزان این ارتباط و ضریب تعیین که نشانگر میزان اثرگذاری است به میان نیامده بود و این امر تصمیم گیری مدیران را جهت استفاده از با اهمیت ترین متغیر به عنوان عامل اثرگذار دچار سردرگمی می نمود، نتایج این تحقیق نیز اندازه اثر کمی (٠/٢٦)، بین عوامل مختلف و کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی را نشان داد."