چکیده:
هدف ازپژوهش: بررسی محتوای دروس علوم تجربی دوره راهنمایی درحوزه آموزش
حفاظت ازمحیط زیست از دیدگاه متخصصان و کارشناسان آموزشی است. روش تحقیق توصیفی -
تحلیلی است. جامعه ی آماری پژوهش . شامل متخصصان ، کارشناسان علوم تجربی آموزش و
وبه دلیل قلّت افراد نمونه گیری انجام نشده است.ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته براساس
بیانیه اجلاس جهانی ژوهانسبورگ (۲۰۰۳) مقوله های محیط زیست در واژه WEHAB( شامل
پنج مقوله آب - انرژی - بهداشت - کشاورزی - تنوع زیستی ) است که در کتاب علوم تجربی پایه
هفتم تعداد هر مقوله محیط زیست به صورت (آب ۴ ۲مورد- انرژی ۲۳۲مورد-بهداشت ۱۱ -کشاورزی
۰ مورد - تنوع زیستی ۳۷ مورد) می باشد روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی از نظر کارشناسان و
پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۸ محاسبه گردید.همچنین تحلیل محتوای توصیفی
مقولات پنج گانه کتاب علوم تجربی پایه هفتم متوسطه دوره اول. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده
از آمار توصیفی (فراوانی » درصد )و آمار استنباطی و آزمون 1 تک نمونه تحلیل شد .یافته هاو نتایج :
از نظر متخصصان و کارشناسان آموزشی، میزان محتوای زیست محیطی در حوزه ی آموزش زیست
محیطی در پنج مقوله ی (آب - انرژی- بهداشت -- کشاورزی- تنوع زیسنی) در سه حیطه ی
شناختی » نگرشی و روانی - حرکتی در کتاب علوم تجربی پایه هفتم مطلوب است
خلاصه ماشینی:
"بحث ونتیجه گیری در جمع بندی کلی و تحلیل نتایج می توان اذعان نمود مدرسه به عنوان اولین جایگاه رسمی تجربه اجتماعی کودکان نقش تعیین کننده در تقویت روحیه و پرورش حفاظت از محیط زیست و بالا بردن فرهنگ محیط زیست و امـاکن عمومی که نقش به سزایی در آبادی و سلامت روحی و جسمی هر عضوی از اجتماع می تواند تاثیر گذار باشد و کتاب هـای علوم تجربی دوره اول متوسطه کـه پایه و اساس این آموزش ها به کودکان ما و ترویج این روحیه در آن ها می باشد ،ضرورت دارد که با برنامه ریزی های مدون و با بررسی های حساب شده توسط کارشناسی و طراحان امر ،پیام رسان خوب و کارای باشند تا در سایه این آموزش ها ، جامعه ای پویا و سالم با محیط های متنوع زیست محیطی در شهر و روستاهای کشور داشته باشیم در این پژوهش با تحلیل و بررسی میزان انعکاس مفاهیم محیط زیست در کتاب علوم تجربی پایه هفتم ، (تألیف در سال ١٣٩٢) آموزش حفاظت از محیط زیست ، پردازش و پاسخ در دو حیطه ی گسترش فـرهنگ حفاظت از محیط زیست ، نـگهداری از محیط زیـست بـا بـهره گیری از روش تحلیل محتوا و ابزار «سیستم مقوله بندی متغیر های مربوط به آموزش حفاظت از محیط زیست » انجام شده است ."