چکیده:
هدف پژوهش مقایسه میزان اثربخشی توانمندسازی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه
رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار- خانواده و نشانگان فرسودگی شغلی دانشجویان زن شاغل دوره
های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع
پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن شاغل بودند
که از طریق روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر انتخاب، سپس 20 نفر بصورت تصادفی و مساوی
در دو گروه آزمایش جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون
و فرسودگی شغلی مسلش بود. نتایج پژوهش نشان داد که : بین میزان اثربخشی برنامه توانمند سازی
شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار- خانواده و کاهش
نشانگان فرسودگی شغلی(تحلیل رفتگی هیجانی، مسخ شخصیت) و افزایش عملکرد فردی دانشجویان
زن شاغل تفاوت معناداری وجود نداشت(P>5%) نتیجه اینکه تعارضات کار- خانواده و فرسودگی
شغلی یکی از عمده ترین مشکلات امروزه خانواده ها و سازمانها بالاخص زنان شاغل می باشد.
بنابراین نیاز به برنامه های توانمندسازی از جمله توانمندسازی بیش ار پیش احساس می شود
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که : بین میزان اثربخشی برنامه توانمند سازی شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار- خانواده و کاهش نشانگان فرسودگی شغلی(تحلیل رفتگی هیجانی، مسخ شخصیت ) و افزایش عملکرد فردی دانشجویان زن شاغل تفاوت معناداری وجود نداشت (٠٠٥<P).
از طرفی عوامل روانشناختی چون خویشتن پنداری از جمله عواملی هستند که جزء عوامل فردی بوده که در این نظریه مورد تاکید است که می تواند بر تعارض متقابل کار-خانواده و فرسودگی شغلی موثر باشد الگوی چند محوری شفیع آبادی، الگویی است که ارکان اصلی اکثر نظریه های مسیر رشدی انتخاب شغل را در خود جمع کرده است و نگرشی رشدی و تکاملی به انتخاب شغل دارد، انتخاب شغل را فرایندی پویا و هدفمند در درون شیوه زندگی می داند که تحت تاثیر خویشتن پنداری، ارضای نیازها و توان تصمیم گیری قرار می گیرد.
لذا این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سوال است : آیا بین میزان اثربخشی برنامه توانمند سازی مبتنی بر الگوی چند محوری و نظریه رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار- خانواده و نشانگان فرسودگی شغلی دانشجویان زن شاغل تفاوت وجود دارد؟ روش روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه دو آزمایش می باشد.
بنابراین نتیجه می گیریم بین میزان اثربخشی برنامه توانمند سازی شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری و نظریه رشدی بر کاهش تحلیل هیجانی و مسخ شخصیت و افزایش عملکرد فردی دانشجویان زن شاغل دوره های تحصیلات تکمیلی تفاوت معناداری وجود نداشت ."