چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثربخشی تدریس به روش مشارکتی بر رشد مهارت های
اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی، اجرا شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش
آزمون و پس آزمون می باشد. جهت انجام پژوهش، از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3 شهر
تهران ، یک مدرسه با روش خوشه ای مرحله ای انتخاب گردید و 37 دانش آموز پایه اول، آموزش ها را
دریافت نمودند و 37 دانش آموز دیگر با عدم دریافت آموزش ها، گروه کنترل بودند. ابزار مورد استفاده
پرسشنامه مهارت اجتماعی متسون (فرم معلم) بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس وt
گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد آموزش به روش مشارکتی بر
مهارت های اجتماعی، رفتارهای اجتماعی مناسب و درکاهش جرات ورزی های نامناسب، رفتارهای
تکانشی، رفتارهای حسادت آمیز و رفتارهای گوناگون موثر است.بنابراین می توان نتیجه گرفت یکی
از راههای ارتقای رشد اجتماعی دانش آموزان یادگیری مشارکتی است.
خلاصه ماشینی:
"روش تدریس مشارکتی، مهارتهای اجتماعی، دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی مقدمه رشد شخصیت کودکان، شهروند خوب شدن، اجتناب از خشونت ، یادگیری شیوههای مناسب برخورد با دیگران، برقراری ارتباط با سایر افراد و به طورکلی، داشتن مهارت در ارتباطات بین فردی برای زندگی در دنیای کنونی امری ضروری است .
با وجود پژوهش های انجام شده که اغلب برتری تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی را بر عملکرد تحصیلی واثرات مطلوب و موثر آموزش به شیوه مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را بررسی کرده اند و با توجه به این که در اغلب مدارس ایران آموزش به شیوه سنتی انجام میگیرد، این تحقیق برآن است که به این سوال پاسخ دهد که آیا تدریس به شیوه یادگیری مشارکتی را بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش اموزان دخترپایه اول ابتدایی موثر است ؟ روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
مقدار t به دست آمده برابر ٥/٠٨ است که در سطح ٠٠١≥P معنادار می باشد و با توجه به افزایش نمره در پس آزمون برای گروه آزمایش و بالاتر بودن اختلاف میانگین ها در این گروه می توان گفت استفاده از روشهای مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنادار داشته است و فرضیه مورد تأیید می باشد.
جدول ٤- مقایسه اختلاف میانگین های دوگروه در مولفه های مهارت اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان می دهد آموزش به شیوة مشارکتی، سطح مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی منطقه ٣ آموزش و پرورش شهر تهران را افزایش میدهد."