چکیده:
هدف از تبلیغات بانکها اطلاع رسانی درباره محصولات، ترغیب و تشویق مشتریان، مقایسه محصول با سایر محصولات، ایجاد تصویری عمومی در بین مصرف کنندگان خدمات بانکی و در نهایت افزایش سهم بازار بانک ها می باشد. برای رسیدن به اهداف مذکور می بایستی در یک تبلیغ عوامل جلب توجه، منفعت رسانی، علاقه مندی و عملی شدن در یک پیام مشهود باشد. در روش نمونه گیری از روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای استفاده شده است و حجم نمونه با توجه به فرمول نمونه گیری برای بانک کشاورزی 426 نفر و برای بانک سامان 242 نفر محاسبه شده است. روش نمونه گیری با محدودیت ارایه اطلاعات توسط بانکها مواجه بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه واحدی استفاده شده است و برای آزمون فرضیات هر جامعه به ترتیب از آزمونهای t تک نمونه ای، t مستقل دو جامعه جهت برآورد اختلاف، آزمون فریدمن جهت رتبه بندی فروض و در نهایت به تهیه پرسشنامه ای اقدام شد تا جهت تاثیر گذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته را اندازه گیری نماید که از رگرسیون چند متغیره برای این کار استفاده شد. در پایان کار به این نتیجه رسیدیم که عوامل جلب توجه، منفعت رسانی، علاقه مندی و عملی شدن در یک پیام بر واکنش روانی و رفتاری مشتریان موثر می باشد.
خلاصه ماشینی:
حالت دیگری نیز متصور است مصرف کنندگان یا همان مشتریان آن چیزی که در تبلیغ عنوان می شود را با آنچه که در عمل مشاهده می کنند را مورد کاوش قرار می دهند و در نهایت اطمینان خاطر را به مشتریان در امر تصمیم گیری می دهد مثلا شعارهای ارائه شده بانکهای ایرانی در تبلیغات اثباتی برای این مدعا می باشد.
عواملی چون درک مصرف کننده ، یادگیری، حافظه ، انگیزش ، شخصیت ، تعاملات اجتماعی افراد، احساسات افراد و نگرش افراد جزو عوامل درونی واکنش روانی و رفتاری می باشد و عواملی از قبیل فرهنگ ، خرده فرهنگ ، موقعیت اجتماعی، گروه های مرجع و خانواده از عوامل بیرونی واکنش روانی و رفتاری بوده و این عوامل بی ارتباط با فروض جلب توجه ، منفعت رساتی، علاقه مندی و عملی شدن نبوده و با یکدیگر ارتباط دارند و مدل زیر را برای کارکردهای مدل آیدا پیشنهاد می نماییم .
با توجه به اینکه مدل آیدا یکی از مدلها در ارائه تبلیغات برای محصولات و خدمات برای انواع گوناگون موسسات می باشد و برای تبلیغات مدل های گوناگونی وجود دارد پس با توجه به اثبات فرضیات و رگرسیون بدست آمده که نشان دهنده ارتباط میان متغیر مستقل یعنی جلب توجه ، منفعت رسانی، علاقه مندی و عملی شدن میان واکنش روانی و رفتاری مصرف کنندگان که متغیر وابسته می باشد مدل زیر را برای تبلیغات می توان ارائه داد.