چکیده:
امروزه تجارت الکترونیک ، مورد توجه کلیه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفته است . ولی در کشور ایران هنـوز به نحو شایسته به این امر پرداخته نشده است ، در این تحقیق «بررسی موانع و مشکلات تجـارت الکترونیـک در SME هـا و رتبه بندی آنها» مورد توجه میباشد و در همین راستا به پرسش های ذیل نیز جواب داده میشـود: ١- موانـع توسـعه تجـارت الکترونیک در SME های ایران کدامند ؟ ٢-اولویت بندی این موانع چگونه است ؟ ٤٠ عامل در ٥ گروه متمایز بـه عنـوان موانـع بازدارنده شامل : ارتباطات و زیرساخت فنـاوری «٨ عامـل» ، اقتصـادی «٩ عامـل» ، اجتمـاعی وسیاسـی «٨ عامـل» ، فرهنگی و آموزشی « ٩ عامل» و حقوقی و قانونی «٦ عامل» شناسایی شدند. در پایان تحقیق نیز با توجـه بـه نتـایج حاصـل تحقیق راهکارهایی جهت توسعه تجارت الکترونیکی در ایران پیشنهاد شده است .
خلاصه ماشینی:
بررسی موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در SME ها و اولویت بندی این موانع با استفاده از روش AHP (مورد مطالعه : شهرک های صنعتی استان گیلان ) چکیده امروزه تجارت الکترونیک ، مورد توجه کلیه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفته است .
ولی در کشور ایران هنـوز به نحو شایسته به این امر پرداخته نشده است ، در این تحقیق %بررسی موانع و مشکلات تجـارت الکترونیـک در SME هـا و رتبه بندی آنها % مورد توجه می باشد و در همین راستا به پرسشهای ذیل نیز جواب داده می شـود :١- موانـع توسـعه تجـارت الکترونیک در SME های ایران کدامند ؟٢-اولویت بندی این موانع چگونه است ؟٤٠ عامل در ٥ گروه متمایز بـه عنـوان موانـع بازدارنده شامل : ارتباطات و زیرساخت فنـاوری % ٨عامـل % ، اقتصـادی % ٩عامـل % ، اجتمـاعی وسیاسـی % ٨عامـل % ، فرهنگی و آموزشی % ٩عامل % و حقوقی و قانونی % ٦عامل % شناسایی شدند.
(٢٠٠٢,et al,Wether,B ) پدیده تجارت الکترونیکی به یکی از ضروریات تجارت در قرن حاضر تبدیل شده و برای کشورهایی که هنوز در ایـن زمینـه دچار ضعف و عقب ماندگی هستند لازم است که عوامل و موانع موجود بر سر راه بکارگیری و توسـعه ایـن مقولـه را مـورد بررسی قرار داده و آنها را اولویت بندی نموده ، سپس بر اساس اولویت این موانع را رفع و الگویی جهت پیاده سازی و بکـار گیری تجارت الکترونیکی ارائه نمایند.