چکیده:
عصر کنونی عصر دانش و اطلاعات است و دارندگان دانش ، سرمایه های انسانی سازمان بشمار میروند. نیروی انسانی و سـرمایه در کنار اطلاعات بعنوان عوامل اساسی تولید در سازمانها مطرح میشود و تعامل و هماهنگی ایـن عوامـل در راسـتای اهـداف سـازمان میتواند منجر به بهره وری وکیفیت عملکـرد سـازمانها گـردد. در سـالهای اخیـر، بـا اعمـال سیاسـت خصوصـی سـازی در صـنعت بانکداری ایران ، راه برای افزایش رقابت بین بانکها فراهم شده است و مدیران بایستی در برنامه ریزیهای کوتـاه مـدت و بلندمـدت خود، با این پدیده برخورد کنند تا بتوانند خدماتی کارا و با توان رقابتی بالاتر نسبت به رقبا ارائه دهند. بنابراین ، بانکها باید به منظور حفظ بقای خود و پیشرفت در عرصه رقابتی به بهبـود مسـتمر عملکـرد خـود بپردازنـد. هـدف اصـلی ایـن مطالعـه ، ارزیـابی بخـش خصوصی سازی در اثرگذاری سرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی میباشد. تحقیقات پیشین همبستگی مثبت و معناداری بین سرمایه انسانی و عملکرد سازمانی ارائه داده اند. این تحقیق ، در پی آزمون این یافته ها در دو بخـش دولتـی و خصوصـی صـنعت بانکـداری ایران است . برای گردآوری داده های این تحقیق از پرسشنامه ی بونتیس و برای اکتشاف سازه ها و بسط گویه ها، از روش تحلیل مولفه های اصلی (PCA) و روابط خطی ساختاری (LISREL) استفاده شده است . نتـایج پـژوهش حـاکی از آنسـت کـه سـرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی هـر دو بخـش دولتـی و خصوصـی تـاثیر مثبـت و معنـاداری دارد، امـا میـزان ایـن اثرگـذاری در بخـش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی بیشتر میباشد. بنابراین میتوان ادعا نمود اعمال سیاست خصوصی سـازی بـر عملکـرد سـرمایه انسانی در صنعت بانکداری تاثیر مثبتی دارد.
خلاصه ماشینی:
در سـالهای اخیـر، بـا اعمـال سیاسـت خصوصـی سـازی در صـنعت بانکداری ایران ، راه برای افزایش رقابت بین بانکها فراهم شده است و مدیران بایستی در برنامه ریزی های کوتـاه مـدت و بلندمـدت خود، با این پدیده برخورد کنند تا بتوانند خدماتی کارا و با توان رقابتی بالاتر نسبت به رقبا ارائه دهند.
لاولر در سال ٢٠٠٩ در مقاله خود تحت عنوان "سرمایه انسانی بعنوان منبعی برای کسب مزایای رقابتی" این موضوع را تاییـد میکند که بسیاری از مدیران عالی سازمانها براین باورند که یکی از الویت های اصلی سازمان باید یافتن افراد مناسب و توسعه آنها باشد و معتقد است که سازمانها با بهبود عملکرد سرمایه انسانی سازمان میتوانند بر مشتریان خود، تمرکز بیشتری نماینـد و به این ترتیب به مزایای رقابتی دست یابند(٢٠٠٩,Lawler).
(رجوع شود به تصویر صفحه) در این مقاله با استفاده از تحلیل چند متغیری مدل معادلات ساختاری میزان اثرگذاری سرمایه انسانی بر عملکـرد سـازمانی را در هر دو بخش دولتی و خصوصی برآورد شده و سپس آنها را با هم مقایسه نموده و بدین ترتیب به ارزیـابی سیاسـت هـای خصوصی سازی را در ایران پرداخت شده است .
نتایج مدل اندازه گیری سرمایه انسانی و عملکرد سازمانی بانک های دولتی و خصوصی در تأییـد تحلیـل عـاملی اکتشافی انجام شده در جدول ٥ نشان داده شده است .