چکیده:
شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکت ها باعث شده است تا مزیت رقابتی آنها دیگر بر پایه دارایی های مشهود آنها نباشد. آن چیزی که امروزه این شرکت ها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر می نماید اداره اثربخش دانش و نیز تاکید مستمر بر عوامل کلیدی دارایی های دانشی نظیر سرمایه های فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایه های فکری در عملکرد سازمانی در شرکت پخش پگاه می پردازد. سوال اساسی تحقیق عبارتست از اینکه آیا میزان بالای سرمایه های فکری در سازمان به سطوح بالای عملکرد سازمانی منتهی می شود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری بوده و از روش توصیفی میدانی استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که سرمایه های فکری تاثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد سازمانی شرکت پخش پگاه دارند. در پایان بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاداتی برای مدیران در جامعه آماری ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
(٢٠٠٠ ,Bontis, Keow) چن و همکاران (٢٠٠٤) نیز معتقدند سرمایه انسانی به عنوان مبنای سرمایه فکری اشاره به عواملی نظیر دانش ، مهارت ، قابلیت ، و طرز تلقی کارکنان دارد، که منتج به بهبود عملکرد، که مشتریان تمایل دارند در قبال آن پول بپردازند و همچنین ایجاد سود برای شرکت میشوند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٢) آزمون همبستگی اسپیرمن ب ) بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری سؤال اساسی مطرح شده این است که آیا این مدل اندازه گیری، مدل اندازه گیری مناسبی برای بررسی رابطه بین سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی میباشد؟ برای پاسخ به این پرسش بایستی آمارة χ٢ و سایر معیارهای مناسب بودن برازش مدل مورد بررسی قرار گیرد.
این پژوهش با بررسی سه نوع سرمایه فکری (انسانی، ارتباطی و ساختاری ) در شرکت پخش پگاه ارزش هر کدام را در بهبود عملکرد سازمانی محاسبه می کند.
مدیران سایر شرکت های خدماتی میتوانند از پرسشنامه این پژوهش به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان خود در زمینه سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی استفاده کنند.
این پژوهش به بررسی سرمایه های فکری و تاثیر آن ها بر عملکرد سازمانی در شرکت پخش پگاه پرداخته است و برای اطمینان از صحت نتایج به دست آمده میبایست این روابط در سایر سازمان ها نیز آزمون گردند.