چکیده:
ﺑﯽ ﺗﺮدﯾﺪ ﯾﮑﯽ از آﺛﺎر و ﭘﯿﺎﻣﺪ ﻫﺎی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﭘﻮﻟﯽ ﻣﻮﺳﺴﺎت اﻋﺘﺒﺎری، ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻣﻄﺎﻟﺒـﺎت ﻣﻌـﻮق اﺳﺖ، ﭘﺪﯾﺪه ای ﮐﻪ از دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺳﺴـﺎت اﻋﺘﺒـﺎری اﺳـﺖ و ﺗـﺎﺛﯿﺮات ﻣﻨﻔـﯽ در ﭼﺮﺧﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻣﺼﺎرف ﺷﻌﺐ ﻣﯽ ﮔﺬارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ، از دو ﻣﻨﻈﺮ داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﺳﺎزﻣﺎن ﺣـﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿـﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از ﻣﻨﻈﺮ داﺧﻠﯽ، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ، راﻧﺪﻣﺎن ﮐﺎری، ﺳﻮدآوری، ﻣﯿـﺰان ﺧـﺪﻣﺖ ﺑـﻪ ﻣﺸـﺘﺮی، درﺟﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﻌﺐ ﺣﻘـﻮق و ﻣﺰاﯾـﺎی ﮐﺎرﮐﻨـﺎن و ﺳﺎﯾﺮﺷـﺎﺧﺺ ﻫـﺎی ﮐﯿﻔـﯽ ﺷـﻌﺐ راﺑـﻪ ﺷـﺪت ﺗﺤـﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮﺧﻮدﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. از ﻣﻨﻈﺮ ﺑﯿﺮوﻧﯽ، ﮐﻨﺪی ﭼﺮﺧﺶ ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ در اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸـﻮر، ﻋـﺪم اﺧﺘﺼـﺎص ﺑـﻪ ﻣﻮﻗﻊ و ﺑﻬﯿﻨﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺻﻨﻌﺖ، ﻋﺪم روﻧﻖ اﺷﺘﻐﺎل و در ﻧﻬﺎﯾﺖ رﮐﻮد اﻗﺘﺼﺎدی را ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺧﻮﺷﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺎﻧﮏ و ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎر ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﺑﺮای ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن ﺣﻘﯿﻖ در ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻧﻮاع ﻣﺪل ﻫﺎی ﺧﻮﺷﻪ ﺑﻨﺪی K-Means و دو ﻣﺮﺣﻠـﻪ ای و Kohenen ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار 18 Clementine ﺑﺎ اﻧﻮاع ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺣﺪود 100 ﻣﺪل ﺑﺎ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻣﺪل 1 K-Means ﺑﺎ ﭘﻨﺞ ﺧﻮﺷﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮﯾﻦ ﺧﻮﺷـﻪ ﻣﻌﺮﻓـﯽ ﻣـﯽ ﺷـﻮد. ﭘـﺲ از ﺣﺬف ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﻣﻬﻢ، ﺑﺎر دﯾﮕﺮ ﻣﺪﻻﺟﺮا و ﺧﺮوﺟﯽ ﻫﺎی ﻣﺪل ﺑﺮای ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن ﻧﺸـﺎن داده ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ ﻧﻘﺎط ﺷﺮوع ﻣﺘﻔﺎوت دوره ﺑﺎز ﭘﺮداﺧﺖ وام، ﻣﺒﻠﻎ وام و ﻣﺒﻠﻎ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﯿـﺐ ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬارﺗﺮﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
- پیش نمایش وضعیت داده های خام جهت الگوبرداری شکل زیر گویای وضعیت داده های خام جهت الگوبرداری می باشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) - بهره گیری از امکان دسته بندی خودکار داده ها (Anomaly) در این بخش داده ها بر اساس ویژگی نرم افزار به صورت خودکار دسته بندی شده اند که به صورت شکل زیر می باشند: (رجوع شود به تصویر صفحه) حال در این قسمت داده های بیش تر از ٢/٥ از مدل مربوطه حذف شده است که به صورت شکل زیر می باشند: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤- نمایش خروجی خوشه بندی خودکار پس از حذف Noise مدل (منبع : نرم افزار ١٨ Clementine بر اساس مدل مفهومی، طراحی پژوهشگر) انجام صد نوع خوشه بنـدی متنـوع داده هـا بـا اسـتفاده از روشـهای K-means، دو مرحلـه ای، سلسله مراتبی و Kohenen با توجه به شاخص هـای مختلـف موجـود در هـر نـوع خوشـه و در نظـر گرفتن ادبیات پژوهش ، بهترین نوع خوشه به روش k-means با پنج خوشه انتخاب و ارائه مـی شـود.
به این ترتیب با توجه به شکل فوق توضیحات زیر قابل ارائه می باشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٦- پنج خوشه نهایی با استفاده از مدل k-means و مقایسه تفکیک پذیری هر خوشه با رفتار نمونه اصلی (منبع : نرم افزار ١٨ Clementine بر اساس مدل مفهومی، طراحی پژوهشگر) - با توجه به طبقه بندی فوق پیداست که مشتریانی که در خوشه A قرار دارند یا دارای رتبه اعتباری گروه A می باشند از وضعیت اعتباری مناسب تری نسبت به مشتریانی که در خوشه های دیگر قرار دارند می باشند.