چکیده:
این نوشتار در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که ورود کفار به حرم امامان: چه حکمی دارد؟ آیا برای غیر مسلمانان ورود به این اماکن مقدس جایز است یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ، ابتدا مباحثی مقدماتی مطرح شده است؛ مانند اینکه منظور از کفار چه کسانی هستند و دارالاسلام به کدام سرزمینها گفته میشود و اصلاً آیا مسلمانان میتوانند با کفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟حکم ورود کفار به حرم امامان: بدون بررسی حکمِ ورود آنان به اماکن مقدس اسلامی (مانند حرم مکه، مسجدالحرام و دیگر مساجدِ مسلمانان) ممکن نیست و در کتابهای فقهی، حکم ورود کفار به حرم امامان: مستقلاً بحث نشده است؛ بلکه فقها حکم همان مکانها را به حرم امامان: تسرّی دادهاند؛ از اینرو، با بازنگری در احکام و دلایل فقهی هریک از مکانهای مقدس اسلامی، به صورت جداگانه، انطباق یا عدم انطباق احکام آنها با حرم امامان: بررسی شده و این نتیجه به دست آمده است که دلیلی بر عدم جواز و منع ورود کفارِ غیر مشرک به حرم امامان: وجود ندارد.در پایان مقاله نیز نکاتی بیان شده است که زوایا و شرایط حضور غیر مسلمانان را در حرم امامان: روشن میکند.
خلاصه ماشینی:
پژوهشي دربارة ورود کفار به حرم امامان: عباس مخلصي 1 چکيده اين نوشتار در جستوجوي پاسخ به اين پرسش است که ورود کفار به حرم امامان: چه حکمي دارد؟ آيا براي غير مسلمانان ورود به اين اماکن مقدس جايز است يا خير؟ براي دستيابي به پاسخ، ابتدا مباحثي مقدماتي مطرح شده است؛ مانند اينکه منظور از کفار چه کساني هستند و دارالاسلام به کدام سرزمينها گفته ميشود و اصلاً آيا مسلمانان ميتوانند با کفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟حکم ورود کفار به حرم امامان: بدون بررسي حکمِ ورود آنان به اماکن مقدس اسلامي (مانند حرم مکه، مسجدالحرام و ديگر مساجدِ مسلمانان) ممکن نيست و در کتابهاي فقهي، حکم ورود کفار به حرم امامان: مستقلاً بحث نشده است؛ بلکه فقها حکم همان مکانها را به حرم امامان: تسرّي دادهاند؛ از اينرو، با بازنگري در احکام و دلايل فقهي هريک از مکانهاي مقدس اسلامي، به صورت جداگانه، انطباق يا عدم انطباق احکام آنها با حرم امامان: بررسي شده و اين نتيجه به دست آمده است که دليلي بر عدم جواز و منع ورود کفارِ غير مشرک به حرم امامان: وجود ندارد.
با نگاهي به آراي فقهي، روشن ميشود که مهمترين دليلي که، هم فقهاي شيعه (علامه حلي، 1419ق، ج9، ص338 ؛ طوسي، 1407ق، ج1، ص518) و هم عامه (ابن قيم، 1983م، ج1، ص175؛ ابن قدامه، 1403ق، ج10، ص616)، براي نظر خودشان مبني بر حرام بودن ورود کافران به مسجدالحرام اقامه کردهاند، اين آيه است: {يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا} (توبه : 28)، اما آيا اين آيه بر مطلب دلالت دارد؟ آية شريفه در مورد مشرکانى نازل شده است که در هنگام حج براى اجراي مراسم خود به مسجدالحرام آمده و در کنار آن به کار تجارت و بازرگانى نيز مىپرداختهاند، تا اينکه در ذيحجه سال نهم هجرت، على7 از سوى پيامبر9 مأموريت يافت با ابلاغ اين دستور خداوند، آنان را از آمدن به مسجدالحرام و مکه باز دارد.