خلاصه ماشینی:
"اختلافها و انحرافهای مشاهده شده ارزیابی و میزان اهمیت آنها مشخص میشود و در نهایت،اصلاحات لازم برای تحقق هدفها و مأموریتهای سازمان انجام میگیرد؛ نظارت،چیزی نیست جز ارسال پیامهایی که به صورت مؤثر،رفتار گیرنده پیام را تغییر میدهد؛ نظارت،کوششی است که مدیریت در جهت تطبیق عملیات با برنامه انجام میدهد تا میزان صحت و سقم فعالیتها را بدست آورد؛ کنترل،تلاشی منظم است در جهت رسیدن به هدفهای استاندارد،طراحی نظام بازخورد اطلاعات،مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده و سرانجام،تعیین انحرافهای احتمالی و سنجش و ارزیابی آنها؛ نظارت،عبارت است از فعالیتی که باعث تطبیق عملیات با برنامه میشود؛ هدفهای نظامهای نظارتی،تأثیر گذاشتن بر رفتار میباشد و به همین دلیل است که نظارت بر فرد در تعریف سازمان و تشکیلات نظارتی،باید به فرهنگ،اعتقادات، هنجارها،رفتار افراد جامعه و...
نظامهای کنترلی باید از ویژگیهای زیر برخوردار نباشد: -اقتصادی بودن و فزونی نداشتن هزینهها بر دستاوردها؛ -قابلیت انعطاف و ویژگی انطباق با محیط و تغییرات آن؛ -فراهم آوردن اطلاعات مفید و قابل فهم برای تجزیه و تحلیل؛ -انعکاس سریع انحرافها به مدیریت؛ -تکیه و تأکید بر اصلاح به جای تنبیه و مجازات؛ -شنایایی نقاط قدرت در کنار نقاط ضعف؛ -هماهنگی با روحیه کارکنان و فرهنگ ناظر بر سازمان؛ -به کارگیری افراد واجد صلاحیت اخلاقی و تخصصی در امر کنترل؛ -حمایت و اشتراک مساعی مدیران و درک فرآیند کنترل توسط کارکنان دستگاه مورد نظارت؛ -ایجاد ارتباط مناسب بین نظارت شونده و نظارتکننده؛ -و..."