چکیده:
برای ایجاد رونـد روبه رشـد در اقتصـاد و مقـاوم سـازی آن در مقابـل عوامـل خـارجی، لازم اسـت سیاست های اقتصاد مقاومتی در همه زمینه ها به ویژه حوزه سرمایه گذاری اجرایی شود. برای نیـل بـه هدف مذکور، باید سرمایه گذاری در شرکتی انجام گیرد که بیشترین هم راستایی را با سیاست های مـذکور داشـته باشـد. در ایـن صـورت میتـوان اطمینـان داشـت بـه مـرور شـرکت هایی در مسـیر سرمایه گذاری و توسعه قرار میگیرند که هم راستایی بیشتری با سیاست های اقتصاد مقاومتی داشـته و در نتیجه رشد اقتصادی بیشتری برای کشور به ارمغان می آورند. بدین منظور در پژوهش حاضر با به کارگیری یک رویه علمی دقیق برگرفته از روش جامع شاخص سازی ارائه شده به وسیله OECD
شاخصی ترکیبی ساخته شده است که به وسیله آن می توان میزان مشارکت یک شـرکت فرضـی را در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی سنجید. همچنین در سرتاسر پژوهش نحـوه سـاختن شـاخص ترکیبی به صورت مبسوط شرح داده شده است . سرانجام سه شرکت فرضی بـا اسـتفاده از شـاخص ترکیبی مقاومتی اندازه گیری شده اند و در مورد کارایی شاخص ترکیبی مذکور بحث شده است .
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور در پژوهش حاضر با بهکارگیری یک رویه علمی دقیق برگرفته از روش جامع شاخصسازی ارائهشده به وسیله OECD شاخصی ترکیبی ساخته شده است که به وسیله آن میتوان میزان مشارکت یک شرکت فرضی را در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی سنجید.
چنین روشهایی تا حدودی در رتبهبندی شرکتها در یک زمان خاص مفید هستند؛ ولی در مجموع کارایی زیادی ندارند؛ چراکه اولا تعداد شرکتها زیاد است و با روش تحلیل سلسله مراتبی یا روشهای مشابه، تنها تعداد محدودی شرکت قابل رتبهبندی هستند؛ ثانیا روشهای مذکور تنها برای یک زمان خاص مفید است و نمیتواند وضعیت شرکت را در طول زمان (سری زمانی) نشان دهد؛ ثالثا این روشها تنها به رتبهبندی شرکتها میپردازند و چیزی در مورد فواصل شرکتها از هم ارائه نمیدهد؛ مثلا میگوید شرکت اول بهتر از شرکت دوم در محققکردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی موفق است اما نمیگوید به چه میزان؟!
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه تمام متغیرها بین صفر و یک نرمال شدند و اوزان نیز بین صفر و یک هستند و با توجه به ضرب عدد دلخواه صد در شاخص، قطعا شاخص ترکیبی ساختهشده بین صفر و صد خواهد بود؛ یعنی شرکت هرچه به سمت صد میرود بیشتر در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته است.
یکی از راههای ساده انتخاب، استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره مانند تحلیل سلسله مراتبی برای مقایسه بین شرکتها و انتخاب شرکت برتر است که البته گزینه زیاد مناسبی نیست؛ چراکه در این روشها تنها به رتبهبندی شرکتها از منظر تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته میشود و فاصله بین شرکتها اندازهگیری نمیشود؛ برای مثال با روش AHP مشخص میشود که شرکت (الف) بهتر از شرکت (ب) در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است؛ اما نمیتوان گفت چه مقدار!"