چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی اقتصاد دوره دوم متوسـطه از منظـر انعکـاس مفاهیم «اقتصاد مقاومتی» در سال تحصـیلی ١٣٩٥-١٣٩٦ بـا اسـتفاده از روش تحلیـل محتـوا انجـام گرفته اسـت . حجـم جامعـه در پـژوهش حاضـر کتـاب درسـی اقتصـاد و ابـزار گـردآوری داده هـا چک لیست میباشد. روایی چک لیست نیز توسط اساتید متخصص تایید شـده اسـت . پایایی ابـزار از طریق ضریب توافق بین اندازه گیریهای مستقل دو محقق حـدود ٠.٧٥ بـرآورد شـد. به منظـور تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات موجود در پرسشنامه ها، از نرم افزار SPSS استفاده شده اسـت .
در سطح آمار توصیفی، جداول و نمودارها و در سطح آمار اسـتنباطی، آزمـون خـی دو و فریـدمن به کارگرفته شده است . از این مطالعـه نتـایج زیـر حاصـل شـده اسـت : مفـاهیم «اقتصـاد مقـاومتی»،
«سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی» و «توجه به نخبگـان » در کتاب هـای درسـی اقتصـاد دوره دوم متوسطه به میزان پایین تر از حد متوسـط انعکـاس یافتـه اسـت و مفـاهیم «حمایـت از تولیـد ملـی» و
«استفاده از فناوری نـوین » در کتاب هـای درسـی اقتصـاد دوره دوم متوسـطه بـالاتر از حـد متوسـط انعکاس یافته است .
خلاصه ماشینی:
"نمودار 1: نمودار فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار «حمایت از تولید ملی» در کتاب اقتصاد دوره دوم متوسطه / شکل 2: نمونه جمله از مفهوم «حمایت از تولید ملی» در کتاب اقتصاد دوره دوم متوسطه صفحه 138 کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 2: نتایج حاصل از آزمون خی دو خروجی spss (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج حاصل از جدول بالا، مشاهده میشود که مقدار مجذور کای برابر با مقدار 195/283 میباشد، همچنین سطح معنیداری مقدار 000/0 را نشان میدهد که کمتر از مقدار 05/0 میباشد؛ بنابراین میتوان بیان داشت که بین فراوانیهای مشاهدهشده مربوط به مفاهیم «حمایت از تولید ملی» تفاوت معنیداری وجود دارد.
نمودار 4: نمودار فراوانی مشاهدهشده و مورد انتظار «استفاده از فناوری نوین» در کتاب اقتصاد دوره دوم متوسطه (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 5: نمونه جمله «استفاده از فناوری نوین» در کتاب اقتصاد دوره دوم متوسطه صفحه 11 کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 7: نتایج حاصل از آزمون خی دو خروجی spss (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج حاصل از جدول بالا مشاهده میشود که مقدار مجذور کای برابر با 064/248 میباشد، همچنین سطح معنیداری مقدار 000/0 را نشان میدهد که کمتر از مقدار 05/0 میباشد؛ بنابراین میتوان بیان داشت که بین فراوانیهای مشاهدهشده مربوط به مفاهیم «استفاده از فناوری نوین» تفاوت معنیداری وجود دارد."