چکیده:
ﯾﮑﯽ از ﺷــﺎﺧﺺﻫﺎی اﻧﻘﻼﺑﯽ ﻣﺎﻧﺪن، ﺣﺴــﺎﺳــﯿﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ دﺷــﻤﻦ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻻزﻣﻪ آن ﺷﻨﺎﺧﺖ دﺷﻤﻦ و اﻧﺘﺨﺎب ﻧﺤﻮه ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ وی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮآﻧﯽ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺻﺤﺖ، ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ و ﺟﻬﺎن ﺷـــﻤﻮﻟﯽ آﯾﺎت، ﺑﺮای اراﺋﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﻮﻣﯽ اﺳـــﻼﻣﯽ در ﺣﻮزه ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ دﺷﻤﻦ ﺿﺮوری اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف ﺑﺎ ﮔﺮدآوری، ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﯾﺎت ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ﺣﺪﯾﺜﯽ، ﺗﻔﺴـــﯿﺮی و ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻣﺮاﺗﺐ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻧﯿﺮوﻫﺎی اﻧﻘﻼﺑﯽ در ﺑﺮاﺑﺮ دﺷﻤﻦ از دﯾﺪﮔﺎه آﯾﺎت ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷـــﺪ. ازاﯾﻦرو ﺑﺎ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻟﻐﻮی - ﻗﺮآﻧﯽ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺣ ﺴﺎ ﺳﯿﺖ، ﻧﯿﺮوﻫﺎی اﻧﻘﻼﺑﯽ و د ﺷﻤﻦ، ﺑﻪ ذﮐﺮ ﻣﺮاﺗﺐ ﺣ ﺴﺎ ﺳﯿﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ د ﺷﻤﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﭘﻨﺞ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮐﻠﯽ ﺑﺮای آن ذﮐﺮ ﮐﺮده ا ﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت اﻧﺪ از: ﺷــﻨﺎﺧﺖ دﺷــﻤﻦ و اﻫﺪاف دﺷــﻤﻨﯽ، ﺷــﻨﺎﺧﺖ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎ و راهﻫﺎی دﺷــﻤﻨﯽ، ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺻﺮﯾﺢ و ﺷﻔﺎف ﻣﻮا ﺿﻊ، اﺗﺨﺎذ ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﭘﯿ ﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ و ﺟﻬﺎد ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﺎ دﺷﻤﻦ.
خلاصه ماشینی:
"(قمی، ۱۴۰۴ ق، ۲، ۷۴؛ مجلسی، ۱۴۰۳ ق، ۱۴، ۴) البته فقط تجهیزات مادی و پیشرفتهترین سلاحهای هر زمان به عنوان یک وظیفه قطعی اسلامی برای پیشگیری کافی نیست (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴، ۷، ۲۲)، بلکه علاوه بر تدابیر پیشگیرانه ذکرشده، گاهی وجود نیروی انسانی که بتواند دفاع مناسبی از خود نشان دهد میتواند عامل پیشگیری در برابر دشمن باشد، قرآن کریم ازجمله درخواستهای حضرت موسی در آغاز رسالت، وزارت هارون را مطرح کرده است که بنا بر سیاق آیات و روایات مطرح شده برای جبران لکنت زبان حضرت موسی در هنگام خشم بود، زیرا میترسید با عدم پذیرش فرعون خشمگین شود و لکنت زبانش بیشتر گردد (طباطبایی، ۱۴۱۷ ق، ۱۶، ۳۴؛ فخر رازی، ۱۴۲۰ ق، ۲۴، ۵۹۶): «و أخی هارون هو أفصح منی لسانا فأرسله معی ردءا یصدقنی إنی أخاف أن یکذبون»؛ و برادرم هارون از من زبان آورتر است پس او را با من به دستیاری گسیلدار تا مرا تصدیق کند زیرا میترسم مرا تکذیب کنند (قصص ۳۴) یا وجود نیروهایی که بتوانند اطلاعات اخبار دشمن را به رهبر جامعه برای تصمیمگیری منتقل کنند ضروری است چنانکه در مورد حضرت موسی آمده است: «و جاء رجل من أقصی المدینة یسعی قال یا موسی إن الملأ یأتمرون بک لیقتلوک فاخرج إنی لک من الناصحین؛» و از دورافتادهترین [نقطه] شهر مردی دوان دوان آمد [و] گفت ای موسی سران قوم درباره تو مشورت میکنند تا تو را بکشند پس [از شهر] خارج شو من جدا از خیرخواهان تو هستم (قصص ۲۰) ازاینرو مجاهدان در راه خدا به عنوان نیروی اجرایی به کارگیرنده تجهیزات نیز محبوب درگاه حق تعالی قرار میگیرند: «إن الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص؛ «در حقیقت خدا دوست دارد کسانی را که در راه او صف در صف چنانکه گویی بنایی ریخته شده از سرباند جهاد میکنند (صف ۴)."