چکیده:
این پژوهه تلاش دارد تا دورنمایی از جریان های شیعی که گرایش به مصداق مهدی خاصی داشتند، در دوره حضور ارائه نماید، زمانه ای که با شکل گیری فرقه های منسجم و غیرمنسجم همراه بوده و بسیاری از ایشان علاوه بر اعتقاد به مهدویت، باورمند به مصداق خاصی از مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز شدند، اما دیری نپاید که همگی آنها در همان بستر زمانی ناپدید گشتند و نتوانستند عمری دیرپا داشته باشند این در حالی بود که دیگر فرقه های ماندگار شیعی همچون زیدیه و اسماعیلیه که به مصداق خاصی از مهدی معتقد بودند، با تجدید نظر در آراء خویش، پنداری دیگر در عرصه امامت را باورمند شدند، در این میان تنها امامیه بود که علاوه بر گرایش های آشکار به مهدویت، در عمل به مصداق خاصی از مهدی باورمند شد و توانست با حفظ هویت در هر دو ساحت اندیشه و عمل مانای در تاریخ شود.
This research seeks to present a perspective on Shiite trends that tend to have a particular conceptualization of savior (Mahdi). Originated in the course of the earlier Presence، a time when the formation of various coherent and non-coherent sects was followed، many of them believed in a special edition to the belief in Mahdiism. They also provided a special concept of Mahdi، but they did not last long، most of which disappeared at the time and could not have a long life. Meanwhile، other enduring Shiite sects such as Zaidi and Ismailis، who believed in a specific case of Mehdi، reconsidered their views، and they believed in specific ideas in the realm of Imamate، among which only Imamieh (Twelvers) have become the mainstream who not only kept their interest in the idea of savior، but also came to formulate a specific conceptualization of Mahdaviyyat that stood the test of time and remained in history.