چکیده:
آرمان شهر و مدینه فاضله یکی از دغدغه های دیرین بشر بوده که حتی ذهن فلاسفه را نیز درگیر خود نموده است.در دین اسلام نیز پرداختن به این آرمان،یکی از محورهای اصلی را شکل می دهد و گزارش های فراوانی را با رویکرد آخر الزمانی می توان در معارف آن یافت.در قرآن کریم نیز،به عنوان مهم ترین و معتبرترین منبع مکتوب اسلامی،از این نکته غفلت نشده و آیات متعددی را با رویکرد آرمان شهر می توان در آن یافت.در این مقاله از زاویه ای دیگر،به بررسی این مسئله در قرآن کریم پرداخته شده است و اصل این پدیده در قالب تحلیل دو ماجرای قرآنی بهشت حضرت آدم علیه السلام و شهر بنی اسرائیل،ثابت و امکان تکرار دوباره آن در آخر الزمان،براساس آیاتی دیگر از قرآن،بررسی و اثبات گردیده است.
Idealism and Medina of the utopia were one of the longstanding concerns of mankind that even involved the minds of the philosophers. In Islamic religion, addressing this aspiration forms one of the main axes and can be found in many studies with the apocalyptic approach. In the Holy Qur'an, as the most important and authoritative source of Islamic writing, this point is not neglected, and many verses can be found in the ideal city. In this article, from another angle, this issue is investigated in the Holy Qur'an, and the principle of this phenomenon is based on the analysis of two Qur'a nic experiences of Adam and the city of Israel, and the possibility of repeating it again in the Apocalypse, based on verses Another of the Quran has been reviewed and proved.
خلاصه ماشینی:
"4. رشد و افزایش هدایت دستور به استفاده از چنین سرزمین با دستور به استفاده از آنچه در زمین وجود دارد _ مثل (کلوا مما فی الأرض حلالا طیبا( (بقره: 68) _ متفاوت است؛ چراکه در زمین، انواع پلیدیها و نیز اموری که پلید و طاهر بودن آنها روشن نیست، به وفور یافت میشود ولی وقتی در بهشت زمینی، همه چیز طیب و طاهر است، دستور به استفاده از آنها دیگر تنها جنبه بیان جواز و اباحه تصرف ندارد بلکه نوعی الزام به استفاده در جهت رشد و کمال را میرساند.
در همین زمینه باید دقت داشت در برخی از آیات قرآن، به تأثیر شگرف تقوای فردی نیز اشاره شده است (و من یتق الله یجعل له مخرجا * و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره( (طلاق: 2-3) بنابراین و با در نظر داشتن چنین تحولی در گرو تقوای فردی، ناگفته پیداست که اگر این تقوای فردی به تقوای اجتماعی تبدیل شود، شاهد چه تحول اجتماعی عمیق و حیرت انگیزی در زندگی بشر خواهیم بود.
1 بر این اساس، در صورت رفع این مانع و پانهادن دوباره انسان از برهوت تمرد، به بهشت اطاعت و تعبد، دوباره شاهد همان بهشت زمینی و سرازیر شدن برکتهای آسمانی و زمینی خواهیم بود؛ مسئلهای که وعده آن از سوی خداوند متعال از برخی آیات قرآن کریم نیز قابل برداشت است (وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الأرض و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئا( (نور: 55) روشن است که با به قدرت رسیدن کسانی که از دو شاخصه «ایمان» و «انجام حداکثری کارهای شایسته و درست» برخوردارند، زندگی انسان، کمکم در مسیر صحیح خویش قرار خواهد گرفت و بستر تحقق بهشت زمینی فراهم خواهد آمد."