چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل علی روابط نفوذ اجتماعی و هنجار ذهنی بر نگرش جوانان به برنامه های ماهواره ای با تاکید بر نقش واسطه ای درک از سهولت دسترسی و سودمندی برنامه ها انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در شهرهای استان فارس تشکیل می دهد که به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی از تعداد 600 نفر با استفاده از پرسشنامه مصاحبه شده است. یافته ها حاکی از آن است که متغیرهای نفوذ اجماعی، هنجار ذهنی، سودمندی ادراک شده و درک از سهولت دسترسی بر نگرش استفاده از ماهواره اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دلایل گرایش افراد به شبکه های ماهواره ای و میزان اثرگذاری این شبکه ها بر آنها، فرایند پیچیده ای است که به متغیرها و عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از انگیزه و میزان استفاده از رسانه ها، میزان وابستگی و دسترسی به رسانه ها، سود معنوی و رضایت حاصله از رسانه و غیره.
خلاصه ماشینی:
یافتهها حاکی از آن است که متغیرهای نفوذ اجماعی، هنجار ذهنی، سودمندی ادراکشده، و درک از سهولت دسترسی بر نگرش استفاده از ماهواره اثر مستقیم و معنادار دارند.
در این پژوهش برای بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای برونزا (نفوذ اجتماعی و هنجار ذهنی) و درونزای تحقیق (سودمندی و سهولت) بر نگرش به استفاده از ماهواره یک مدل فرضی براساس پیشینة نظری و تجربی طراحی شده است که بررسی همزمان فرضیهها درقالب مدل اولیه صورت میگیرد و مشخصههای برازندگی مدل و نمودار مدل برازششدۀ نگرش به استفاده از ماهواره براساس متغیرهای برونزا و درونزا ارائه میشود.
همچنین اثر مستقیم نفوذ اجتماعی بر سهولت استفاده از ماهواره برابر با 31/0 و باتوجهبه مقدار 40/6 t = ازنظر آماری در سطح 01/0 معنادار است.
درنهایت اثر مستقیم نفوذ اجتماعی بر نگرش به استفاده از ماهواره برابر با 18/0 و باتوجهبه مقدار 04/4 t = ازنظر آماری در سطح 01/0 معنادار است.
باتوجهبه نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها، اثر مستقیم هنجار ذهنی بر سودمندی استفاده از ماهواره برابر با 37/0 و باتوجهبه مقدار 76/5t = ازنظر آماری در سطح 01/0 معنادار است.
همچنین، باتوجهبه نتایج بهدستآمده، اثر مستقیم هنجار ذهنی بر سهولت استفاده از ماهواره برابر با 13/0 و باتوجهبه مقدار 63/2 t = ازنظر آماری در سطح 01/0 معنادار است.
باتوجه به اطلاعات مندرج در جدول مذکور، اثر مستقیم درک از سهولت استفاده از ماهواره بر نگرش استفاده از آن برابر با 17/0 و باتوجهبه مقدار 80/2t = ازنظر آماری در سطح 01/0 معنادار است.
درنهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اثر مستقیم نفوذ اجتماعی بر نگرش به استفاده از ماهواره معنادار است.